måndag 27 augusti 2018

Frida Skybäck - Bokhandeln på Riverside

Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att ha förlorat den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon ett oväntat besked: Hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.

Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap fram med de motsträviga medarbetarna.

Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda verksamheten inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster, och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?

Bokhandeln på Riverside Drive är en varm, charmig och hoppingivande feelgoodroman om hur ett hus fyllt med böcker, en handfull främlingar och en butter gammal hankatt kan hjälpa någon att börja om på nytt. Hämtat från Lb förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick förfrågan via mejl och eftersom jag gillat tidigare böcker, tackade jag Ja.
Omständigheter har gjort att jag inte skrivit om boken förrän nu, men jag läste den i somras och la in den på augusti månads böcker.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Framsidan är jättesnygg och textstorleken mycket bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst med bra flyt

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det var det inte.

Vad gillade du med boken?

Jag gillade den hemskt mycket och läsningen tog knappt en dag. Den är väldigt tilltalande för oss bokbloggare för vem skulle inte drömma om att ärva en bokhandel.
Fast hennes historiska romaner är fortfarande en klass bättre.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag hittade inga tråkiga ställen

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det var personer man gillade och tog till sig. Charlotte tog det dock lite längre tid innan man tog till sig, men det hade sina randiga och rutiga skäl.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Ja, men vem skulle inte vilja botanisera i denna bokhandel, här kunde jag verkligen se precis allt framför mig. Får lite känslan av Notting Hill som är en helt underbar film, vem vet kanske den också blir film en vacker dag.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag har läst allt Frida skrivit utom Den vita frun och Charlotte Hassel

Sammanfattning.

En riktigt trevlig feelgood roman av Frida som handlar om en kvinna som ärvt en bokhandel, karaktärerna och miljöer är trevliga och man köper lätt hela paketet Den är extremt lättläst och den ger den en skön känsla efteråt, jag förstår nu varför så många gillar feelgood. Min mor hade ett uttryckt som passar väldigt bra här.
Det är en riktigt rar bok.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4


Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 448
Utgivningsdatum 2018-03-19
Upplaga 1
Förlag Louise Bäckelin Förlag
Medarbetare Hedström, Magnus (form) / Sundh, Lars (form)
Dimensioner 217 x 146 x 35 mm
Vikt 629 g
SAB Hc
ISBN 9789188447814

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar