lördag 22 maj 2021

Gabriella Ullberg Westin - När vi faller

En andlöst spännande kriminalroman om rikedom, fattigdom och vad vi är beredda att göra för de vi älskar.

En varm morgon i juli hittas den framgångsrike företagaren Jens Hult död. Nyheten kommer som en chock för invånarna i Hudiksvall, som sett Jens och hans barndomsvän Vera Hildingson sätta staden på kartan.

Hantverkaren Henry Frisk stretar på för att få ekonomin att gå ihop som ensamstående pappa. En dag får han ett erbjudande som skulle ge honom pengar han aldrig trodde han kunde få, men det medför att han måste begå ett brott. Vad är han beredd att offra för att ge tonårssonen Dexter det han behöver?

Kriminalinspektör Johan Rokka får fallet med Jens Hult på sitt bord. Ingenting är vad det först verkar vara, och utredningen blir alltmer komplex. Dessutom påverkas han privat, då relationen med kollegan Janna sätts på prov. Samtidigt hotar århundradets regnoväder att dra in över Hudiksvall. Det är bara en tidsfråga innan allt nått sin kulmen.

När vi faller är sjunde fristående delen i den hyllade serien om polisen Johan Rokka och Morden i Hudiksvall. Hämtat från Harper Collins Nordic

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick Ett enda andetag i brevlådan som en surprise det var nummer 6 i serien, men jag tänker jag läser den ändå. Den var så himla bra och spännande så det blev sträckläsning. Självklart ville jag läsa fortsättningen, så jag bad om ett rec.ex. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättesnygg layout och super när de matchar tidigare utgåvor.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och bra flyt

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var riktigt spännande och en bra fortsättning från förra boken, fast förra boken var nog ännu mer spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej,jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag känner igen en del sen förra boken men så kom det en del nya som presenteras i sakta takt i boken. Johan och Janna är huvudkaraktärerna och de känner jag inte fullt så bra än. Jag har i sommar tänkt lyssna på serien från början. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar på karaktärena och miljön, kan se det rätt tydligt framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja verkligen.

Sammanfattning.


En mycket välskriven deckare som handlade en hel del om bitcoin vilket jag inte alls är insatt i så de styckena var som rena grekiskan för mig. Förstår att hon gjort en oerhörd research för att sätta sig in det, men jag fattade noll. Men för övrigt var den suverän, bra story och intrig man fick följa polisernas privatliv och framför allt var den oerhört spännande. Tack och lov har jag de första böckerna i serien olästa.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Morden i Hudiksvall (del 7)
Antal sidor 352
Utgivningsdatum 2021-04-12
Förlag HarperCollins Nordic
Medarbetare Sundberg / Art by Sundberg, Maria (form)
Dimensioner 216 x 143 x 28 mm
Vikt 432 g
SAB Hc
ISBN 9789150963472
Min bok var ett rec.ex från Harper Collins Nordic 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar