onsdag 26 maj 2021

Lia Lois - Kära Emmie Blue

En ballong, ett brev och en bekännelse. När Emmie är 16 år släpper hon iväg en röd ballong med ett brev vid den brittiska kusten. I brevet står hennes namn, hennes mailadress och en hemlighet hon vill frigöra sig från. Några veckor senare blir hon kontaktad av Lucas som funnit ballongen vid en strand i Frankrike och detta blir början på deras vänskap. Snabbspola 14 år, Emmie är 30 år gammal och hopplöst kär i mannen som hittade hennes ballong för alla dessa år sedan. När hon åker till Frankrike för att hälsa på Lucas och fira deras gemensamma 30-årsdag tror Emmie att han äntligen kommer ställa frågan hon drömt om i nio år …Hämtat från Lovereads

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag var inne hos någon som skrev om boken på Instagram, då skrev jag att den vill jag läsa. Då kontaktade Marie Jungsand och så fick jag ett recensionsexemplar.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är underbart med boken fick man också ett brev och en röd ballong.
Själva boken är liten och småtjock med danskt band, jag bara älskar danskt band. Boken är nästan lite söt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


När jag kommit över att den inte alls var som jag tänkt mig, då tyckte jag den var riktigt bra.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag kan inte komma på några ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Karaktärerna är Lucas han som hittade Emmies ballong och så några andra, men där börjar berättelse. Jag gillar Emmie bäst faktiskt, hon är lite smårolig med.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningar är väldigt bra man lever sig in i berättelsen.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


En fortsättning hade varit kul.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna.

Sammanfattning.

Detta är en liten söt pärla ni inte får missa, här finns kärlek, så klart, men inte som man tror. Så är den väldigt humoristisk, jag skrattade högt flera gånger. Det är underhållning på hög nivå med alla de ingredienser som ska finnas i en bok. Jag hade gärna sett en fortsättning.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Häftad (Danskt band)
Språk Svenska
Serie Lovereads
Antal sidor 380
Utgivningsdatum 2021-04-14
Förlag Lovereads
Översättare Christina Mansicka
Originaltitel Dear Emmie Blue
Medarbetare Graves, Emma (form)
Dimensioner 185 x 135 x 25 mm
Vikt 354 g
SAB Hce
ISBN 9789188801548
Tack till Lovereads och Mari för rec.ex. 🎈🎈🎈

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar