måndag 24 oktober 2022

Sara Åhlström - Slem! Slemmiga djur

Möt några av världens mest slemmiga djur!

Vad vet vi egentligen om SLEM? Ganska mycket, faktiskt!

Här får du möta några av världens mest slemmiga djur! Visste du att det finns fiskar som SOVER i sitt eget slem? Och att flodhästar utsöndrar ett RÖTT slem för att skydda sig från solen? Och medan en del djur bygger slemmiga salivbon sprutar andra ut slem som LYSER i mörkret ..Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Verkligen lockande omslag och innerflikarna är slemfläckade.(inte på riktigt)

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade verkligen boken och vilka underbara illustrationer, gjort av Alexander Lundahl.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något så himla bra.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Slemdjur var det frågan om.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt underbara.

Vad var annorlunda med denna boken?


Jag ska ärligt säga att jag aldrig läst en bok om slem innan.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


En bok om slem, det handlar om slemmiga djur och den är väldigt intressant och lärorik.
Den är tänkt till åldern 3-6 år, men jag kan säga att min fritidsbarn på 8 år hade tyckt denna bok varit så häftig. Illustrationerna är både färgglada och roliga och jag tycker boken är toppen och så lärorik.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2022-09-19
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Alexander Lundahl
Dimensioner 220 x 175 x 8 mm
Vikt 214 g
SAB uUg
ISBN 9789176346570
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag 🧡💛🧡

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar