torsdag 11 januari 2024

Viveca Sten - Vilseledaren

En vecka i januari tar sex festglada studenter tåget till Åre för att åka skidor. Sedan går allt snett och plötsligt är bara fem kvar i livet.

Var det en olycka eller ett kallblodigt mord? Medan frågetecknen hopar sig stiger spänningen i gruppen. Vänner ställs mot varandra när ingen kan förklara vad som hände den där olycksaliga natten.

Poliskollegorna Hanna Ahlander och Daniel Lindskog tar sig an fallet med blandade känslor. Daniel har separerat och lider av skuldkänslor gentemot sin dotter. Hanna är på lyxig weekend med sin nya dejt och slits mellan honom och känslorna för kollegan.

Vilseledaren är fjärde delen i serien Åremorden där Viveca Sten återigen bjuder på intrikata mordgåtor i den jämtländska fjällvärlden. Hon är nominerad till Årets svenska deckarförfattare 2023. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare i serien och självklart ville jag läsa denna också. Deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker omslaget är snyggt och i samma stil som tidigare böcker.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med otroligt bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var inget.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar verkligen Viveca Stens deckare för mig är det bra kvalité. Denna Åre serie tycker jag speciellt mycket om.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Daniel och Hanna är huvudfigurerna och jag tycker om båda. Man får veta en hel del om deras privatliv och det har ändrats sig sen förra boken. Så läs dem i rätt följd.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker miljöerna beskrivs utomordentligt bra, fast jag googlade ändå. Personerna är väldigt bra beskrivna och man får reda på en hel del om deras känslor.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag vill ha del 5 nu tack.

Sammanfattning.


Jag tycker Viveca skriver med en så bra balans mellan själva polisarbetet och polisernas privatliv. I denna bok får man även följa ett gäng ungdomar som kommer till Åre för att festa och åka skidor. Det händer en hel del saker som gör att de snart får besök av poliserna Daniel och Hanna. Jag tycker det är positivt att det inte är någon dåtidshistoria som är så brukligt. Just det att man får följa ungdomarna är oerhört spännande och det händer en hel del. Denna bok är en riktig bladvändare och jag väntar otåligt på fortsättningen. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Åremorden (del 4)
Antal sidor 448
Utgivningsdatum 2023-10-03
Förlag Bokförlaget Forum
Medarbetare Sundberg, Maria (form)
Dimensioner 37 x 204 x 142 mm
Vikt 1205 g
SAB Hc
ISBN 9789137158693
Min bok var ett eget inköp 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar