onsdag 17 januari 2024

Sören Olsson och Martin Svensson och Leif Eriksson - Luna och superkraften - Den magiska stenen

Luna håller på att bli galen. Nu har hennes öron börjat höra andras tankar, och det kan verkligen ställa till det. Luna hör dessutom en mystisk röst från den mörka Djupskogen men kan inte se vem rösten kommer ifrån. Rösten varnar henne att vara försiktig, men Luna förstår inte vad varningen betyder.

Luna och hennes vänner Ben, Parisa och Wille tar sig till den förbjudna Djupskogen för att leta upp rösten. Där möter de den knasiga och svampgalna eremiten Ulfen. Kan Ulfen ha lösningen på Lunas problem, och vad har den lysande stenen med saken att göra?

Den magiska stenen är den sjunde boken i serien Luna och superkraften. Böckerna utspelar sig i staden Lilla Vargudden, där magi och häftiga superkrafter blandas med alla vanliga problem, tankar och känslor som nioåriga Luna och hennes vänner har. Här finns gott om humor, knasiga karaktärer och stark vänskap. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de andra i serien så det var ganska självklart att jag ville läsa denna med.
Barnbok men både spänning och annat.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Det är helt underbart omslag, jag älskar verkligen Andrea Femerstrands illustrationer.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och lättförståeligt språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var inget.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker om hela serien det är en riktigt bra barnboksserie. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Luna är huvudkaraktären och klart hon är en favorit. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar och de fina illustrationerna gör ju sitt.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på. 

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag vill verkligen läsa fortsättningen. i mars kommer del 8.

Sammanfattning.


Jag tycker om Luna och hennes vänner i denna bok ska de ge sig in i djupskogen. Det blir extra spännande och vad de hittar därinne får ni läsa om i boken. Boken är väldigt underhållande, handlar om relationer och även vissa inslag av saker vi kanske inte kan förklara. Det finns även lärarhandling till boken och verkligen en superbok att läsa i klassen.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Luna och superkraften (del 7)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 120
Utgivningsdatum 2023-10-12
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Andrea Femerstrand
Dimensioner 12 x 187 x 152 mm
Vikt 410 g
SAB Hcf
ISBN 9789189750739
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 💛💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar