söndag 28 januari 2024

Amanda Hajney - Grisen som släppte värsta fisen

Den stinkande fisen lämnar ingen oberörd när den osar genom staden i denna finurliga bok på rim av Amanda Hajney, med charmiga och detaljrika illustrationer av Wenche Tancred. Här får vi följa chauffören som trodde det var fel på rören, och spöket som blev generat under toabesöket, och andra härliga karaktärer. Grisen som släppte värsta fisen är en hjärtlig bok för små barn som inte bara är rolig utan också leker med språket på ett inbjudande sätt. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Det första jag fastnade för var bilden på grisen, det är något speciellt med grisar, även om de fiser. Det är en barnbok på rim

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Wenche Tancred bilder är verkligen underbara och omslaget är underbart.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var vissa svåra ord kanske som odör och kryddkar till exempel.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte boken var lite smårolig, men jag har väl inte kommit ifrån kiss och bajshumor.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det går inte hoppa över något, man måste följa sida till sida.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Det vore väl skoj.

Sammanfattning.


En rolig bok barnbok som gav lite småfniss, väldigt passande illustrationer. Mitt barnbarn är väldigt förtjust i bilderna i boken, ni ser väl koncentrationen. Dock tror jag att jag uppskattade den mer än mitt barnbarn. Ska ta den till jobbet och läsa för de "stora" barnen.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden 
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2023-12-06
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Wenche Tancred
Dimensioner 178 x 178 x 8 mm
Vikt 152 g
ISBN 9789180921350
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag 🐖🐖🐖

2 kommentarer :