onsdag 3 januari 2024

Guillaume Musso - Öns hemlighet

1999. Efter att ha publicerat tre bästsäljande romaner, meddelar den kritikerrosade författaren Nathan Fowles att han kommer att överge sin litterära karriär och dra sig tillbaka till Beaumont, en vacker och vildvuxen ö utanför Medelhavets kust.

2018. Samtidigt som Nathans böcker fortsätter att fängsla läsare, anländer Mathilde Monney, en ung österrikisk journalist till ön. Mathilde är fast besluten att få till den första intervjun med författaren på tjugo år och ta reda på varför författaren så plötsligt lämnat sitt offentliga liv.

Kort därefter upptäcks en död kvinnas kropp på Beaumonts strand och myndigheterna spärrar av ön från omvärlden. En intensiv jakt på den skyldige inleds och ett farligt spel mellan Mathilde och Nathan påbörjas. Dolda sanningar kolliderar med rena lögner och till slut tvingas författaren att avslöja sina hemligheter ...Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag önskade denna i julklapp och fick den. Det är en deckare men utan poliser och sådant.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Det som är fint är att omslagen är i olika färger. Och nog ska det vara en ö på omslaget eller?
Nu visar jag ljudboksomslag men böckerna är likadana, jag lyssnar dock aldrig på Musso.
Jag har faktiskt inte ens testat det.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det är relativt lättläst, men det är en del krångliga namn. 

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det kan jag inte påstå.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker väldigt mycket om boken den är så himla bra. Ett stort plus är att den är fristående.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var författaren Nathan Fowles , samt en okänd författare som kommer till ön och börjar jobba i bokhandeln och Mathilde en journalist. Det lustiga är att ens sympatier för personerna växlar en del. Varför? Ja, det förstår man om man läser boken.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt enormt bra beskrivningar kan se Nathan Fowles hus framför mig. Karaktärerna är också bra beskrivna jag får bilder framför mig. Jag har nästan listat ut vilka skådespelare som skulle få vilken roll. Så finns en karta över ön i boken.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det som är annorlunda i alla fall nuförtiden är att den är fristående.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag vill läsa allt av författaren

Sammanfattning.


En helt fristående bok som handlar om en författare som dragit sig tillbaka till en Ö efter tre skrivna böcker. Frågan är Varför? Det kommer en blivande författare till ön och vill givetvis ha kontakt med Nathan och sen kommer även en journalist som heter Mathilde, men vad vill hon? Det är en oerhört spännande bok och när man tror man vet hur det ska sluta så blir det precis tvärtom. En fristående bladvändare och som man bara måste läsa.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Musso (del 7)
Antal sidor 267
Utgivningsdatum 2023-08-21
Upplaga 1
Förlag Bokförlaget NoNa
Översättare Christina Norrman
Originaltitel La vie secrete des ecrivains
Medarbetare Olsson, Nils (form)
Dimensioner 217 x 145 x 26 mm
Vikt 388 g
SAB Hcej.01
ISBN 9789189359000
Min bok är en julklapp från min son 💙💚💜 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar