onsdag 3 mars 2021

Viveca Sten - Offermakaren

Just när skidsäsongen börjat i Åre hittas ett lik i en av liftarna. Kroppen är stelfrusen med läppar som smalnat av kylan. Mycket pekar på ett mord. Daniel Lindskog är inspektör vid Årepolisen och nybliven pappa. Hanna Ahlander har flytt till Åre efter att ha blivit dumpad och tvingats lämna sitt jobb på Citypolisen i Stockholm. Snart blir de båda två avgörande i utredningen kring den döda. Snön yr, temperaturen sjunker och allt fler svävar i livsfara. Hur många måste offras innan sanningen uppdagas?

"Offermakaren" är första delen i Viveca Stens dramatiska nya serie Åremorden som 
utspelar sig i de jämtländska fjällen. Som alltid väver hon samman den storslagna naturen med starka karaktärer i en rafflande mordgåta som fullkomligt trollbinder läsaren. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

En ny serie av Viveca Sten, det kan man inte motstå. En av våra deckardrottningar.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättesnyggt och lockande.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och språkligt sett inga bekymmer.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, inget.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade verkligen boken, den var riktigt spännande och tycker man fick följa polisarbetet. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Hanna var väl huvudkaraktären och man fick väl inte så bra bild av henne i början. Men sen skärpte hon till sig och då blev det bättre. Daniel polisen uppe i Åre fick man väl inte heller så bra bild i början. Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker beskrivningarna var bra, fick bilder framför mig. Däremot var jag tvungen att googla på liften VM 6:an. Den är verkligen häftig

Vad var annorlunda med denna boken?


Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag vill alltid läsa böcker av Viveca, tycker hon skriver bra.

Sammanfattning.


Det var väldigt kul med en ny serie i en ny miljö nämligen Åre. Boken var välskriven som alltid med Vivecas böcker och personerna vävs långsamt in i berättelsen så man hänger med. Den var riktigt spännande och jag tycker detta lovar gott för en fortsättning. Jag vill veta mer om Hanna och Daniel och även Åre. Ser framemot nästa bok som jag hoppas kommer snart.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Åremorden (del 1)
Antal sidor 469
Utgivningsdatum 2020-10-14
Förlag Bokförlaget Forum
Medarbetare Sundberg, Maria (form)
Dimensioner 222 x 142 x 38 mm
Vikt 616 g
SAB Hc
ISBN 9789137151052
Min bok köpte genom Bonniers bokklubb

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar