onsdag 7 juli 2021

Ewa Klingberg - Midsommarblot

Niklas återvänder till Värnamo för att begrava sin pappa, ortens välkända tidningsredaktör. Till kyrkan kommer också halvsystern Jill. Syskonen har inte setts på över femtio år och tillsammans åker de till den ödsliga villan som är fylld med barndomsminnen. Men Niklas lämnas snart ensam kvar med sorgen och dödsboet.

I takt med att Niklas tömmer pappans arbetsrum hittar han gulnade urklipp om ett mystiskt fall på 1960-talet. Hästhandlaren som spårlöst försvann väcker Niklas nyfikenhet. Kan han bringa ljus i fallet som gäckade hans pappa i så många år? Och på så vis också komma närmare både den far och den syster han aldrig riktigt har lärt känna. Den korta visiten i Värnamo drar ut på tiden, och plötsligt känns storstadens höga tempo och måsten inte längre lika lockande.

Midsommarblot är första delen i Ewa Klingbergs nya mysdeckarserie Värnamord. Återigen har hon valt en småländsk småstad som skådeplats, och läsaren bjuds in till en värld bestående av skrönor, härliga karaktärer och en och annan påse Ahlgrens bilar. Hämtat från Historiska media.

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag gillade Huskvarna serien av Ewa väldigt mycket, så varför inte en deckare också.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och snyggt omslag där man fått med det mesta, kanske inte hästen då.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket är lättfattligt och tack och lov inte på dialekt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade den mer ju längre in i boken jag kom, det är inte bara en deckare utan handlar ganska mycket om relationer.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, inga tråkiga ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Karaktärerna växte också med boken och till slut tyckte man riktigt bra om både Niklas, Tuva och Jill. Det berodde på att de jobbade på sin relation och lite annat som jag inte tänker avslöja.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Värnamo är den större staden och dit åker jag ofta när jag ska till läkaren eller kanske bara handla. Jag hittade väl inte jättemånga ställen jag kände igen i denna boken men det kanske kommer i fortsättningen.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, mycket gärna.

Sammanfattning.


Denna deckare faller inom genren mysdeckare d.v.s. det är inte massa blodig styckmord och sådant utan även de som normalt inte gillar deckare skulle absolut gilla denna. Jag tycker också den handlar en hel del om relationer och att det inte alltid är helt lätt.
Så klart handlar den om ett mord som dock begåtts för ett antal år sedan, närmar bestämt på 60-talet. Du får följa en dåtidshistoria som handlar om hästhandlare Kåge och en nutidshistoria där Niklas som är journalist försöker ta reda på vad som hänt med hästhandlaren som försvann.
Ewa bemästrar som bekant dåtidshistorier väldigt bra och även i denna bok men nutidshistorien går inte av för hackar den heller. En väldigt bra bok som verkligen växer ju längre in man läser. Nu väntar jag med spänning på nästa.(22/10)

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Värnamord (del 1)
Antal sidor 320
Utgivningsdatum 2021-04-26
Förlag Historiska Media
Dimensioner 216 x 140 x 23 mm
Vikt 480 g
SAB Hc
ISBN 9789177892427
Min bok är ett recensionsexemplar från Historiska media 💜🤎💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar