lördag 31 juli 2021

Jonas Moström - Kameleonten

Advokaten Sophie Ceder blir strypt till döds under en massage på Sturebadet i Stockholm. Allt tyder allt på det är seriemördaren Kameleonten som slagit till igen efter sju års uppehåll. Förklädd till allt från präst, lokalvårdare till receptionist och läkare stryper mannen med de tusen ansiktena sina offer och lämnar efter sig en tärning som souvenir.

Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra medlemmarna i Nationella gärningsmannaprofilgruppen blir inkallade. I jakten på landets mest utstuderade seriemördare tvingas de in i ett rollspel där både deras privata som yrkesmässiga identiteter hotas.

Samtidigt som profileringsgruppen sätter allt på spel för att gripa Kameleonten är relationen mellan Nathalie och Johan frostig. Johan har bestämt sig för att stanna hos familjen i Sundsvall, men nu berättar han något som än en gång vänder upp och ner på deras relation. Hämtat från Bokus

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare böcker i serien och även de tidigare som hette Johan Axberg.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker omslagen är väldigt snygga och passar bra till storyn.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var lättläst och spännande.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade boken den var himla spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Njaa, vi kan börja med Johan Axberg som jag upplever som värsta bocken, nu är ju Nathalie huvudfiguren. Men hon är inte mycket bättre så det upplever jag inte så positivt. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var bra beskrivningar, både vad gäller miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Inget jag kan komma på.

Vad kunde gjort boken bättre?


Det är väl karaktärerna då, kanske slänga in en ny som är lite mer schysst.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag. Det kommer en ny bok redan i oktober.

Sammanfattning.


Jag börjar bli lite trött på Johan Axberg och hans kvinnoaffärer och hans hoppande hit och dit mellan Nathalie och hans sambo. Nathalie har också haft massa lösa relationer, måste det vara så? Det retar en lite att två så skarpsynta människor ska bete sig så illa.
Jag gillar annars handlingen i boken, den är grymt spännande och sidorna bara flyger fram.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Nathalie Svensson-deckare (del 7)
Antal sidor 410
Utgivningsdatum 2020-10-07
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Medarbetare Timrén, Anders (form)
Dimensioner 218 x 143 x 33 mm
Vikt 527 g
SAB Hc
ISBN 9789113108049
Min bok har jag köpt själv.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar