tisdag 15 februari 2022

Tisdagstrion. Vecka 7: Framtidsskildringar

Denna vecka ska vi blicka framåt, framtidskildringar vill Ugglan & Boken ha, en som jag tyckte var super när jag läste den, var boken nedan.
Den publicerades 1949 men jag läste den när jag gick i skolan så det var väl i slutet på 70-talet. Jag tyckte den var läskig.
Jag har läst del 1 och 2 av Hungerspelen, men del 3 blev aldrig av.
Denna läste jag del 1 som var jättespännande och smått skrämmande men sen läste jag inte de andra delarna. Det måste jag ta tag i någon gång

29 kommentarer :

  1. Här har jag faktiskt läst alla tre 🙂 Det händer minsann inte ofta. Dessutom så har jag läst samtliga tre delar i Hungerspelen och Stjärnklart.

    SvaraRadera
  2. 1984 och Hungerspels-trilogin har jag läst. Stjärnklart tog jag mig inte genom.

    SvaraRadera
  3. Tack för dina tips helt nya för mig

    SvaraRadera
  4. läst Orwell och sett första delen av Hungerspelen, maken läste alla delarna på engelska.

    SvaraRadera
  5. 1984 har jag läst. de båda andra känner jag till men har inte läst

    SvaraRadera
  6. Stjärnklart är den enda jag inte läst av dina.

    SvaraRadera
  7. Har läst och gillat alla tre.

    SvaraRadera
  8. Det var svårt att gå förbi 1984! Hungerböckerna har jag tänkt att jag är för gammal för.

    SvaraRadera
  9. 1984 är ju en klassiker. Det var fruktansvärt länge sedan jag läste den. Hungerspelen har jag hört talas om, men aldrig läst.

    SvaraRadera
  10. När det var år 1984 så skrevs det en del om att Orwell hade haft fel. Men han avsåg aldrig att göra et förutsägelse kring situationen i världen 1984. På många områden hade han rätt. Det har aldrig varit lättare för makthavare att kontrollera befolkningen. När "rätt" diktator får för sig att använda tekniken fullt ut sitter vi där med skägget i brevlådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vet jag för min lärare hade världens föreläsning om boken och tyckte vi skulle läsa den, och jag lydde.

      Radera
  11. Hungerspelen har jag enbart läst första boken. Eller egentligen bara halva första boken, jag fastnade inte riktigt för den.
    Stjärnklart är jag lite nyfiken på, har aldrig läst någonting av Wilderäng.

    SvaraRadera
  12. Hungerspelen har jag faktiskt aldrig läst, men sett (i alla fall delar av) filmen. 1984 hade vi ju båda två :-)

    SvaraRadera
  13. 1984 har jag ju läst, men inte de andra. Har aldrig riktigt haft sug efter Hungerspelen, men äldste läste dem alla och såg filmen (filmerna?). Wilderäng har jag ju hört talas om, men aldrig läst något av honom.

    SvaraRadera
  14. Jag har läst de första två. Lars Wilderängs böcker är jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  15. Läst din etta och din tvåa - hela serien. Trean tror jag står i bokhyllan. Kan ha fel för det finns många böcker där.

    SvaraRadera
  16. Stjärnklart var verkligen spännande och skrämmande! Läs även uppföljarna, inte så dumma de heller.

    SvaraRadera