lördag 26 februari 2022

Birgitta Bergin - Det enda jag vill är att leva

”Mitt namn är Linnea Ingrid Wilhelmina, och det enda jag vill är att leva.” När Nike hör den gamla damens röst på radion väcks något inom henne. Nike själv lever ett inrutat och snävt liv med sin man Elvis, utan barn och utan vänkrets. Men hon kan åtminstone gå ut, medan denna Linnea sitter helt isolerad i sin lägenhet på grund av coronapandemin. Nikes hjärta värker för kvinnan med den varma rösten.

Nike tar mod till sig och letar upp Linnea, och ringer och erbjuder sig att gå promenader med henne. Det blir upptakten till en vänskap och en frigörelseresa för den blyga ensamvargen Nike, som alltid levt under sin mans regler och inte vågat ta för sig eller stå upp för sig själv. När hon sedan börjar på en kurs i akvarellmålning öppnar det dörrar i livet som Nike aldrig hade kunnat föreställa sig: till skapande, till oväntad självkänsla – och oväntad kärlek. Hämtat från Piratförlaget

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Genren är samtida skönlitteratur och eftersom jag läst och gillat allt Birgitta skrivit ville jag läsa denna också.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget säger väl inte så mycket men fint på sitt sätt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst på ett vis.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


När jag började läsa denna levde vi fortfarande i pandemin och det gjorde att jag kände mig lite trött på det. Däremot gillade jag delarna där Nike målar.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nej, jag hade ingen favorit. Enligt mig var Nike alldeles för velig och Elvis ja, han blev man förbannad på.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var bra beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag tror den är lättare att läsa nu när pandemin är över.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut. 

Sammanfattning.



Vad ger du boken för betyg?


Jag har gillat allt Birgitta skrivit hon är så duktigt och även denna bok är bra skriven. Däremot har det tagit tid för mig att läsa den, för det var fortfarande pandemi när jag läste den. Det gjorde att jag blev trött väldigt fort, trött på pandemin. Men den är helt klart läsvärd och du kommer bli både förvånad och lite förbannad under tiden du läser.

BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 300
Utgivningsdatum 2021-08-19
Förlag Piratförlaget
Dimensioner 217 x 143 x 25 mm
Vikt 458 g
SAB Hc
ISBN 9789164207364
Min bok är ett recensionsexemplar från Piratförlaget 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar