fredag 18 februari 2022

Elin Lindholm - Det är jag som är Ester

Det är jag som är Ester.

Jag är precis som alla andra. Kanske att jag är lite, lite bättre. För jag kan stå på huvudet i flera minuter och så kan jag slicka mig inne i näsborre­n. Det kan inte alla. Fast mamma säger att det blir snor på tungan när jag gör det. Så jag slickar bara när ingen ser. Ja, just det! Så har jag leukemi också. Det är en sjukdom. Men annars är jag precis som alla andra. Hämtar från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Snyggt omslag och bra textstorlek. Fina illustrationer av Ellen Odlöw.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättförståeligt

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den tog upp ett svårt ämne på ett fint sätt

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Det var inga tråkiga ställen

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Klart Ester blev en favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra och fina illustrationer som förstärkte det.

Vad var annorlunda med denna boken?


Den handlade om barncancer.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, varför inte?

Sammanfattning.


Boken handlar om en levnadsglad flicka som har leukemi och därför måste spendera en hel del tid på sjukhuset. Hon vill givetvis inte åka till sjukhuset och speciellt inte denna dag när hon har en lös tand. Hur det går sen får ni veta om ni läser boken. Och den är väl värd att läsa för den är skriven på ett  så fint sätt och illustrationerna till är underbara. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 40
Utgivningsdatum 2021-12-15
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Ellen Odlöw
Dimensioner 267 x 208 x 7 mm
Vikt 298 g
SAB Hcf
ISBN 9789176343180
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag.🧡💛🧡

1 kommentar :

  1. Så roligt att du läst och tyckt om min bok. Vill du läsa mer av mig har jag skrivit två lättlästa men spännande mysrysare för 8- 12 åringarna.

    SvaraRadera