söndag 31 juli 2022

Katarina Ekstedt och Anna Winberg Sääf - Nord

Efter en ödesdiger händelse i tonåren står den unge Alex ensam, arbetslös och med självkänslan på botten. När han får ett oväntat jobberbjudande som commis de cuisine på den världsberömda stjärnkrogen NORD tvekar han inte en sekund. Det dröjer dock inte länge förrän Alex inser att inget är som det verkar. Jobbet är minst sagt prövande, och allt ställs på sin spets då han träffar ägaren Alice. Hon är vacker och spännande – men betydligt äldre än Alex och dessutom gift. Alex dras snart in i en härva av lögner, sex och maktspel som verkar helt omöjlig att ta sig ur. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett mejl från Bookmark förlag och jag tänkte wow den måste jag bara läsa.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och omslaget, njaaa det handlade rätt mycket om mat och det hittar jag inte på omslaget.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var lättläst med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Ja, vad ska man säga det var en nagelbotare helt klart.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Alex var huvudkaraktären och viss fastnade man för honom, en del andra visste man inte vad man skulle bilda sig för uppfattning om. Det kändes som många var lite mystiska.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Superbra jag var med på scootern och åkte i snön typ.(dock hade jag nog inte vågat det irl)

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas det kommer en uppföljare till boken.

Sammanfattning.


För det första utspelade sig boken i en miljö som inte är så vanlig i "deckare" och det kändes fräscht. Sen var det så många saker som hände Alex att han ibland började tvivla på sig själv. Det verkade också vara många i personalen som inte hade "rent mjöl i påsen" (erkänn det var fiffigt uttryckt av mig) Nej, men dra på trissor alltså det är en riktigt bra deckare/thriller som får en att nästan tappa andan.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 266
Utgivningsdatum 2022-06-14
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 217 x 141 x 19 mm
Vikt 434 g
SAB Hc
ISBN 9789189393196
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 💚💛💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar