måndag 25 juli 2022

Sofia Sköld - Signes mamma är rädd för allting

En rörande bok om att ha en förälder som är rädd för allting.

Signes mamma är rädd för allting. Hon vågar inte fylla på fågelmataren, hon är rädd för dålig luft och iskallt vatten. Och allt som Signe tycker är kul. Men en dag får Signe nog. Nu måste hon våga säga ifrån!

Detta är en bok att läsa tillsammans, barn och vuxen. Den handlar om att leva i en familj där en förälder lider av överdriven oro och ångest (psykisk ohälsa). En liten vardagsglimt ur en familjs liv, med en förälder som kämpar med sin oro och rädsla. Och en modig dotter som vågar trotsa rädslan för att stå upp för det hon tycker. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag blev nyfiken på boken när jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Gulligt omslag och fina innerflikar med fåglar. Alla härliga illustrationer är gjorda av Hanna Ingvarsson.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte om boken och inte lätt med rädsla.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mamma och Signe, jag har ingen speciella favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och illustrationer gjorde mycket.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, de skulle jag kunna tänka mig

Sammanfattning.


Signes mamma är rädd för det mesta, vill ej ge fåglarna mat och inte gå ut. Det gör Signe lite frustrerad och hon blir lite arg så till slut säger hon till sin mamma. Boken känns viktig, speciellt att läsa för barn så de får förståelse att alla kanske inte mår så bra.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2022-06-16
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Hanna Ingvarsson
Dimensioner 217 x 177 x 7 mm
Vikt 182 g
SAB Hcf
ISBN 9789176345696
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag. 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar