lördag 16 juli 2022

Kelly Bowen - Den hemliga våningen

London, 2017. Lia får sitt livs överraskning när hon får veta att hennes känslokalla mormor har testamenterat en exklusiv våning till henne - i Paris. Lägenheten på den fashionabla adressen har stått orörd sedan andra världskriget och visar sig vara en skattkammare full av kända konstverk, värdefulla smycken och designkläder. Men det mest chockerande är fynden av nazipropaganda. Lia söker upp konstkännaren Gabriel Seymour. Genom att ta reda på konstverkens ursprung hoppas hon få veta sanningen om sin mormor.

Paris, 1942. Tyskarna ockuperar huvudstaden men den eleganta Estelle Allard påverkas inte av krigets vedermödor. Det är först när nazisterna kommer för att hämta hennes vänner som verkligheten drabbar henne. Utan att tveka hjälper Estelle dem hon älskar, även om hon själv riskerar livet. Vad hon inte vet är att hennes handlingar kommer att få konsekvenser i generationer framöver. Hämtat från Historiska media

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i en katalog från Historiska media. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Underbart omslag som kanske inte säger jättemycket om handlingen.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då, det var inget.

Vad gillade du med boken?


Den var mycket mer spännande än jag trodde, men jag tyckte mycket om den.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Estelle och Lia är huvudkaraktärerna och jag gillar bäst dåtids historien så då blir det Estelle.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Suveräna beskrivningar och jag är nästan med i våningen.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag skulle gärna vilja läsa mer av författaren.

Sammanfattning.


Jag gillade mest dåtidshistorien om Estelle som nästan levde två liv under andra världskriget dels som danserska, men också med att hjälpa dem hon älskar undan tyskarna. Jag gillade verkligen handlingen, nu har jag en fäbless för böcker som handlar om 2.a världskriget. Boken var en riktigt bladvändare och riktigt spännande, jag ska nog kolla vad författaren skrivit mer. Ni måste bara läsa så fängslande.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 412
Utgivningsdatum 2022-05-02
Förlag Historiska Media
Översättare Annika Sundberg
Originaltitel The Paris Apartment
Dimensioner 216 x 147 x 32 mm
Vikt 580 g
SAB Hce
ISBN 9789177899099
Min bok är ett recensionsexemplar från Historiska media 💜🤎🖤

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar