måndag 26 februari 2024

SELFIE

1. Är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig? 

Jag döptes till Marie Susanne men det var ingen som sa Marie till mig utan det blev Mia.
Det är väl okej.

2. Om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn? 

Tvillingarna var svårast att namnge ett tag var vi inne på att döpa dem till Felix och Findus, för jag och min man kom ej överens. 

3. Vilket är det otrevligaste kvinno- respektive mansnamn du vet?  

Njaa tycker inget är så otrevligt precis men Gertrud är väl mindre fint och Åke låter lite tråkigt.

4. När folk gifter sig – tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller ska en av dem skala bort sitt? Hur gjorde du?  

Jag hade ett ovanligt efternamn men min man vill absolut jag skulle ha hans efternamn, tack och lov också ovanligt.

5. Bästa hundnamnet? 

Beror väl på hundrasen och kön, men en labrador kan väl hitta Fido eller något.

6. Ska bilar och andra ägodelar "döpas" och i så fall varför?

Det får vara upp till personen ifråga, min bil är namnlös. Men ni kan komma med förslag.

6 kommentarer :

  1. vi hade båda bra ovanliga namn, enklast att familjen bara hade ett namn.

    SvaraRadera
  2. Känner flera Marior som bara kallas Mia, det ligger nog nära till hands.
    Måste säga att Felix och Findus på ett tvillingpar var ett himla bra förslag! Minns att två hundar i samma familj hette Whisky och Soda, välfunnet det med! Kul att du bjuder på SELFIE!

    SvaraRadera
  3. Marie Susanne är väl fint vilket som. Mia också. Gertrud och Sigrid tycker jag är fina namn. Åke inte så kul, men det beror på de personer jag kopplar till namnet. du glömmer väl inte Boktrisset idag?

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte inte alls om mitt namn när jag var yngre, nu är jag väldigt nöjd med Victoria :)

    SvaraRadera
  5. Det finns väl nån sång om Åke Tråk?

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig förstått varför man ändrar det fina Marie till Mia?? Inget av dem är ju för långt att uttala. Gertrud gillar jag, har en äldre väninna som bär det vackra namnet, men internationellt kan det vara knepigt. Tänk att det finns de som ändrar sitt förnamn för att de avskyr namnet de fått. Måste kännas jobbigt.

    SvaraRadera