söndag 4 februari 2024

En smakebit på søndag

Då var det söndag och idag känner jag mig lite trött efter ha haft lite kalas för Philip, barnbarnet som fyllde 4 år i tisdags.
Det blev Pannkakstårta och Tacos.
Philip fick Brandstationslego som han lekte med.
Lycklig kille.
Lillebror sov igenom alltihopa, nästan.
Ni förstår säkert att det inte blev så mycket läst i helgen men dessa godingar.
Jag började på denna pocket som handlar om Cilka som är i koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau. Smakebiten är tagen från början av boken.

Cilka stirrar på soldaten framför sig, en av dem som just har marscherat in i lägret. Han säger något på ryska och sedan på tyska. Soldaten tittar ner på den artonåriga flickan. ”Du bist frei.” Du är fri. Hon vet inte om hon verkligen har hört honom uttala orden. De enda ryssar hon hittills har träffat på i lägret har varit svältande krigsfångar.
Kan det verkligen vara sant? Är hon fri? Är mardrömmen över?
Mer smakebitar här.

11 kommentarer :

  1. blir sugen på pannkakstårta, svärdotter gjorde nåt liknande när jag fyllde år :)

    SvaraRadera
  2. Jag har varit i Auschwitz och Birkenau, två väldigt otrevliga platser. Pannkakstårta är desto bättre!

    SvaraRadera
  3. Det här är en tuff utmaning att läsa. Ska spara tills jag känner att jag kan ta in alla hemskheter. Tack för smakbit, kul att du fick så mysigt med familjen, nu kanske du orkar ta dig vidare i läsningen.

    SvaraRadera
  4. Denna känner jag igen, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
  5. Den där pannkakstårtan skulle jag gärna provat :-D

    SvaraRadera