fredag 26 september 2014

Bokbloggsjerka 26 – 29 september

Fredag, äntligen och som vanligt Bokbloggsjerka hos Annika litteratur och kulturblogg
Veckans fråga är:
 
Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)
 
Jag läser flera bokserier och de allra flesta är mest intressanta i början, nyhetens behag, men många tycker jag fortfarande är lika bra.
Hammarbyserien är fortfarande lika bra medans vissa inte alls har samma sting som i början.
Mari Jungstedt första böcker var så bra att de fick följa med överallt. Det är nog min längsta serie.
Efter ett tag kan man "mallen" och då blir böckerna snarlika. Men jag läser dem ändå, man följer personerna och den senaste var ändå hyfsad.
Ha en skön fredag, idag blir det packning för imorgon bär det iväg till Göteborg.

21 kommentarer :

  1. Jungstedts böcker läser jag också, men ligger lite efter där. tror det var tionde boken jag läste i somras och jag tyckte nog just då att serien överlevt sig själv.

    SvaraRadera
  2. Jag följer inte serier men har läst någon av både Jungstedts och Gerhardsens böcker men inte fastnat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Gerhardsen tycker jag är riktigt bra, men en del tycker de är lite blodiga.

      Radera
  3. Jag läser inte så mycket deckare längre, men reagerade faktiskt på Anna Janssons två sista böcker som jag tycker tappat stilen tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att läsa hennes feel-good roman.Har du gjort det?

      Radera
  4. Gerhardsen är en serie jag också läst, och jag håller med dig där. Att vissa av hennes böcker är riktigt bra men där jag finner att framförallt de senare böckerna har tappat i kvalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men en serie är alltid bäst i början tycker jag.

      Radera
  5. Ja, Mari Jungstedt har verkligen en tendens att bli likadana. Mördaren är alltid någon med besvärlig barndom på ett eller annat sätt tycker jag. Svaret finns alltid i det förflutna hos någon som vill hämnas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis det är alltid någon i barndomen

      Radera
  6. Jag har ganska nyligen börjat läsa Mari Ljungstedt så än har jag inte hunnit tröttna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är perfekt hängmatteläsning man behöver inte tänka.

      Radera
  7. Jag har bara läst nån Ljungstedt, och inte i ordning :)

    SvaraRadera
  8. Äntligen en jerka där jag vet vad jag ska svara! Jag gillar både Gerhardsen och Jungstedt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja speciellt Gerhardsen, ska bli skoj att läsa din sen

      Radera
    2. Nu ligger mitt inlägg ute!

      Radera
  9. Två serier som jag också följer fortfarande :-)

    SvaraRadera
  10. Jungstedt var det ett tag sedan jag läste, men har en väntandes i hyllan så det blir nog så småningom.

    SvaraRadera
  11. Det är kul när serier håller hela vägen igenom :)

    SvaraRadera
  12. Har inte läst något av dessa, är ju allmänt dålig på att läsa svenskt även om jag försöker bli bättre på det.

    SvaraRadera