tisdag 18 oktober 2016

Mårten Melin - Flickan på kyrkogården

Vart ska du? frågade flickan på kyrkogården.
Till skolan, sa jag och sneglade på henne.
Hon var väldigt blek.
Det låter roligt! Får jag följa med?
Vilken konstig tjej! Skojade hon med mig, eller?
Det går inte, sa jag. Du går ju inte där.
Vadå går inte där?
Hon såg inte ut att förstå vad jag menade.
Du måste ha ett papper där det står att du ska gå på Stenkuleskolan, sa jag. Har du det?
Vet inte, sa flickan. Jag får leta. Vi ses!
Hon lutade sig fram och kramade om mig. Hennes kind var iskall. Inte så konstigt. Hon hade ju knappt några kläder på sig.

När Nila ska börja i sin nya skola blir hon lite sen och bestämmer sig för att gena över kyrkogården. Där möter hon Maj, som sitter på en gravsten i bara T-shirt och jeans trots att det är mitt i smällkalla vintern. Maj är rolig och rättfram, men det finns en del saker som är lite konstiga med henne: hon håller alltid till vid kyrkogården, och det kommer ingen rök ur hennes mun fast det är så kallt ute ... Kan det vara så att Maj faktiskt är ett spöke? Hämtat från Rabén&Sjögren

Om vi börjar med omslaget så är det sjukt snyggt, boken innehåller många fina illustrationer och så har den stor text som gör det lättläst.
Det är inte alltid så lätt att börja ny skola och Nila får ingen bra start med klasskompisarna. Hon får kontakt med en tjej som sitter på muren på kyrkogården iklädd jeans och tröja trots kylan. Flickan frågar Nila hur hon haft det i skolan men Nila vill inte svara utan går vidare. Vem är flickan på muren?
En precis lagom spännande bok för ålderna 6-9 år. Vad jag förstår ska det bli fler böcker i serien om Spöksystrarna. Denna bok ska jag nog tipsa mina ettor om.
BETYG 4
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: Spöksystrar (del 1)
Läsålder: 6-9 år
Antal sidor: 48
Utg.datum: 2016-09-20
Upplaga: 1
Förlag: Rabén & Sjögren
Illustratör/Fotograf: Hanna Granlund
Dimensioner: 186 x 133 x 10 mm
Vikt: 160 g
SAB: Hcf
ISBN: 9789129700008
Tack för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar