måndag 15 oktober 2012

Från Dennis till Kepler

När jag var i skolåldern var det mycket serietidningar, Blondie, Kalle Anka och favoriten Dennis. I skolan skulle man lära sig psalmverser utantill vilket jag avskydde.
I tonåren var det mycket Starlet,som innehåll serier och även lite idolbilder.
Fanns det en bild på Björn Skifs eller Tomas Ledin hamnade de på väggen direkt. Det fanns även en tidning som hette Mitt livs novell, den blev min favorit sedan.
I tonåren kom även Lotta-böckerna in i mitt liv, jag bara älskade dem. Jag hade nästan alla, förmodligen inte de tre-fyra sista böckerna.Första boken är på bilden här och hette "Det är Lotta förstås" och det är strax innan hon fyller 13 år och sista boken då är hon 24 år. Lotta böckerna var roliga, hon var lite klantig av sig, trillade och så.Men samtidigt en helt vanlig tjej, som var orolig när hon var fel klädd..Jag vet att jag låg på mitt rum och garvade hysteriskt.Vill ni veta mer finns det en helt ljuvlig sida på nätet om Lotta. http://hem.passagen.se/lottabok/lotta.html.
Så kom då gymnasietiden och förutom några klassiker vi tvingades läsa, typ någon av Emile Zola och Leo Tolstoj,,var det mycket romantik..Läste gärna Barbara Cartland eller någon kiosk roman. Det fanns något som hette Mysdeckare också, de var rysligt spännande och jag gillade dem skarpt.
Så kom tiden i Högskolan och då var det mest psykologiböcker och pedagogikböcker som var i centrum. Fick jag någon tid över blev det en deckare av Agatha Christie, Maria Lang eller Stig Trenter.
 När högskolan var slut, ja då tog det även slut med min fästman och en tid med mycket fest och uteliv följde. Som ni ser blev bokvalet därefter..Jackie Collins  och  romantik.
Denna tid gick jag med i Svalans bokklubb och det blev en hel del böcker.
När jag varit singel ett tag träffade jag så min man och efter ett tag kom barnen på rad, tre stycken. Då blev det högläsning till Pippi och Den vilda bebin m.m. Jätteviktigt att läsa för barnen !!
Fick jag lite tid över, vilket inte var ofta så blev det en bok av Liza Marklund, jag gillade hennes berättelser om Annika Bengtsson och även de om Maria och hennes flykt från sin man.
När barnen var små fanns inte mycket tid över att läsa och ofta blev det en film istället
Så kom julen 2007, jag fick ett paket med böcker i present av min svägerska bl.a dessa två. (Jag hade ju inte hunnit läsa så mycket på sista tiden, dels hade jag och min man separerat och tufft att ta hand om barnen själv.)
På juldagen vaknade jag upp med feber och förkylning. Jag började läsa i böckerna jag fått och ganska snart hade jag slukat båda två och några till.
Så var mitt slumrande bokintresse väckt.
Oktober 2008 startade jag min första bokblogg, tanken var att hålla reda på vilka böcker jag läst.Numera har jag blogspot istället, tycker den är lite snyggare i design.
 
Smaken har också blivit lite mer omväxlande allt från biografi till deckare.
Vi brukar ha en bokträff på jobbet v. 42 (Hälsoveckan) då vi pratar böcker och annat. Då rekommenderade en kollega att börja med ljudböcker,,sedan dess var jag fast.
Jag stryker, städar och lagar mat med en ljudbok i öronen,,allt blir mycket bättre med en spännande deckare..Tror aldrig det hade blivit städat om det inte var för ljudböckerna.
Jag fick t.om min mor att lyssna på dem och hon älskade det, hoppas du har någon bra ljudbok där du är nu.♥♥♥.
Jag har en del att se framemot,,det blir bra nu när det ska julstädas..
Ha det bra

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar