torsdag 26 april 2018

Hett i hyllan #48

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
Jag hittade denna bok i hyllan och handlingen är:

"De förde bort mig i nattlinnet."

Lina är bara femton år när Sovjets hemliga polis en kväll tvingar sig in i deras hus och för bort hela familjen. Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig tågvagn och inleder den långa resan till ett fångläger i det kalla och ogästvänliga Sibirien. Här måste de arbeta hårt under outhärdliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva. Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva?

Strimmor av hopp är en modig, brutalt ärlig och vik tig bok om en relativt okänd händelse under andra världskriget som kommer att ta andan ur dig och inte lämna dig oberörd.

14 kommentarer :

  1. Alla Sepetys böcker är fantastiska.

    SvaraRadera
  2. Känner inte alls till denna, men den låter ju intressant.

    SvaraRadera
  3. En författare som jag hört talas om jättemycket, men inte läst något ännu.

    SvaraRadera
  4. Den kände jag inte alls till (inte heller författaren) men det lät intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör den, får bli sommarprojekt.

      Radera
  5. Den lät intressant. Bara att ta tag i den och se om den är det också.

    SvaraRadera