torsdag 5 april 2018

Hett i hyllan #45

Ingen torsdag utan Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika håller i.
Boken nedan är inköpt för att jag sett den på en blogg eller två, glömde kolla vilket år.
Handling:
I efterdyningarna av Idi Amins brutala diktatur i Uganda, växer tre systrar upp. Det är Patti, en pånyttfödd kristen som skriver dagbok om hur hon svälter på sin internatskola, och den frigjorda Rosa som försöker förföra en av sina lärare genom magi. Men huvudpersonen är lillasyster Christine, som vi får följa från hennes första vingliga steg i höga klackar, till mötet med det privilegierade USA där hon upplever både frihet och alienation, till återkomsten till hemlandet. Tropiska fiskar är en samling sammanlänkade noveller, och Doreen Bainganas litterära debut. Genom systrarnas liv skriver hon om teman som klass och religion, sexualitet och könsskillnader, och även om AIDS och dess katastrofala verkningar. Det är berättelser där styrka och glädje inte förnekar svaghet och sorg, och som därigenom uppenbarar de tvetydigheter livet bär på. Doreen Baingana, född 1966, kommer ursprungligen från Uganda, och lever idag i både Uganda och USA. Hon har en juristexamen från Makere-universitetet i Kampala, och en master i kreativt skrivande från Maryland-universitetet. Baingana undervisar i kreativt skrivande och arbetar för Voice of America radio i Washington DC. Hon är även kolumnist i ett ugandiskt månadsmagasin, och medlem av Ugandas författar-förbund för kvinnor, FEMRITE. Tropiska fiskar har tilldelats en mängd utmärkelser, bland annat Commonwealth Writers' Prize 2006 för bästa debut i den afrikanska regionen.
Förklara varför jag köpte denna jag som inte gillar noveller, verkar inte vara min typ av bok även om den säkert är intressant.

2 kommentarer :

  1. Varken titel, omslag eller beskrivning lockar jag mig speciellt mycket, men den är säkert intressant :)

    SvaraRadera