tisdag 17 april 2018

Linn Maria Wågberg - Himlen måste sakna en ängel

Det är sommaren 2015. Hon befinner sig på en idrottsplats när telefonsamtalet kommer: "Sitter du ner?"

Hon får veta att hennes son Leo har varit med om en fruktansvärd kanotolycka på ett konfirmationsläger i Åre. Ingen kan svara på hennes upprepade fråga: "Lever han?" Leo har hamnat i iskallt vatten och därefter drabbats av hjärtstillestånd. Först efter att ha legat död under ytan i flera timmar hittas han. Död. 14,5 grader i kroppstemperatur. Men efter sex timmar lyckas räddningspersonalen på ett mirakulöst sätt få hans hjärta att börja slå igen.

Ändå kan ingen svara på om han kommer att överleva olyckan. Läkarna flackar med blicken och mumlar att även om han mot alla odds skulle vakna så är chansen liten att han någonsin reser sig ur sängen igen. Men mitt i den värsta förtvivlan lutar sig en sjuksköterska fram och säger: "Linn, jag känner att han finns därinne. Jag kan inte förklara det men när jag tar i honom så känner jag att han finns där."

Det är de vackraste orden hon någonsin hört. Och där börjar den långa resan tillbaka till livet.

Himlen måste sakna en ängel är en hjärtslitande berättelse om en familj, om en fruktansvärd olycka och om de inblandades "liv efter döden". Men lika mycket är det en berättelse om sorg, kris, ilska, hopp, hjältar och hur man lever vidare när livet inte blir som det var tänkt. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag var egentligen ute efter en annan bok som hette något med himlen, har ännu inte kommit på vilken. Så då lyssnade jag på denna istället.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Rubriken och omslaget säger allt om innehållet. Författaruppläst.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Helt okej språk. Jag brukar välja bort böcker som är författarupplästa, men jag chansade lite här. Det var jättebra uppläst bättre än de flesta faktiskt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Den var verkligen gripande och det var sträck-lyssning för jag vill verkligen veta hur det hela skulle sluta.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Linn och Leo förstås

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar av vad som hänt och i den ordning det hände.

Vad var annorlunda med denna boken?

En olycka som ej skulle hänt.

Vad kunde gjort boken bättre?

Den var bra.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag tycker hon kunde funka som inläsare på ljudböcker för Storytel, bra röst.

Sammanfattning.

En väldigt gripande verklighetsberättelse om en olycka som aldrig skulle ha behövt inträffa. Det är författare själv och hennes son som upplevt detta, men ändå darrar hon inte på rösten en enda gång när hon läser in boken. Oerhört starkt. Jag kan bara tänka mig vad man går igenom i huvudet när man får ett sådant telefonsamtal och den jobbiga tiden efteråt, när man svävar i ovisshet.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (105.2 MB)
Språk Svenska
Inläsare Linn Maria Wågberg
Utgivningsdatum 2018-03-16
Upplaga 2
Förlag Norstedts
ISBN 9789113084459
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar