torsdag 14 juni 2018

Hett i hyllan #54

Torsdag och vi kör lite Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika håller i.
Jag har fått igång min Letto som jag glömt bort, där ligger cirka 140 böcker och en av dem är denna;
Handling:
Berättelsen om en violin, ett utsökt instrument, likt en Stradivarius, som byggdes i koncentrationslägret Auschwitz av en lägerfånge, Daniel. I bokens början finns violinen i händerna på Regina, en polsk konsertviolinist som berättarjaget möter i Krakow under en turné. Climent, som berättarjaget heter, lägger märke till Regina och till den fantastiska tonen i hennes instrument. Efter de inledande kapitlen övergår berättandet från jag till tredje person och den berättande är nu lägerfången Daniel. Han var tidigare instrumentmakare i Krakow. Genom en slump, för att han halvljugit och sagt att han var snickare innan han kom till koncentrationslägret, hamnar han i träverkstaden i Auschwitz i stället för i fabriken. Genom ytterligare en slump kommer det sig att han får reparera en violin som gått sönder, och detta öppnar i sin tur för ytterligare en möjlighet. Ett av de högre lägerbefälen samlar på dyrbara instrument, visar det sig, och han slår vad med den fruktade lägerdoktorn om att Daniel kan bygga en violin lika fin som en Stradivarius, inom en viss tidsram. Vinner kommendanten måste doktorn ge honom en låda fint vin, förlorar han vadet går Daniel till doktorn som material för medicinska experiment. En kuslig dödsdans tar sin början mellan krigets fasor och musikens ädla skönhet.


Fiolen från Auschwitz är en liten stillsamt intensiv berättelse som griper tag på ett långsamt sätt. Språket är enkelt, avskalat, lågmält. En modern liten klassiker som nyligen fått stor framgång i stora delar av världen och kallas en katalansk Némirovsky.
Någon som läst?

4 kommentarer :

  1. Jag läste den när jag flög hem från en resa då jag bland annat besökt Auschwitz. Den är intensiv och gripande på ett lågmält sätt!

    SvaraRadera