söndag 8 september 2019

Elise Rydsjö - Kristin från öarna

Kristin växer upp i ett fattigt fiskarhem i Roslagen i slutet av 1800-talet. Hon får tidigt ansvara för hus och hem och hennes liv blir inte lättare av att hon hänsynslöst utnyttjas av bättre bemedlade grannar. Men Kristin är stark, hon kämpar sig igenom alla livets stormar och till sist är det hon som står trygg medan hennes plågoandar får sina straff. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag behövde något lugnt att lyssna på till kvällen för att varva ner.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är nutida och romanen utspelar sig på 1800-talet, så det var väl inte så bra.
Kanske man skulle behållet detta omslag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Gunilla Leining läser så himla bra.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag gillade nog det mesta.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det gjorde jag nog inte, den var ganska fängslande.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Fattiga Kristin förstås som fick kämpa så mycket.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt okej.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, kanske.

Sammanfattning.


En historisk roman från 1800-talet luras inte av omslaget. Jag tycker den var väldigt intressant, man får veta hur det var att leva på den tiden. Kvinnan var inte vidare högt rankad då. Men Kristin stod ändå på sig trots riktigt tuffa motgångar. Den var väldigt fängslande så jag tycker den är väl värd att läsas, eller lyssnas på.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 4
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (123.3 MB)
Språk Svenska
Inläsare Gunilla Leining
Utgivningsdatum 2019-06-24
Förlag Lind & Co Förlag
ISBN 9789178618019
Min bok lyssnade jag på genom Storytel
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar