onsdag 4 september 2019

Monica Rehn - Moratorium

En flicka brinner inne på ett scoutläger, medan ungdoms ledarna David Bergman och Jonathan Sandberg simmar över sjön, fulla på vodka. Särskilt Jonathan lyckas aldrig bearbeta sina skuldkänslor. Han isolerar sig från världen, och träder in i mörkret.
Tio år senare är Jonathan Sandberg spårlöst försvunnen. David Bergmans liv har tagit en dramatisk vändning. Hans fru har lämnat honom och jobbet på advokatbyrån, där han var på väg att bli delägare, finns inte kvar. Han har dessutom blivit svindlad på pengar och har en stor skuld, en skuld som han omöjligt kan betala. När pappan till hans gamla ungdomskamrat söker upp honom och erbjuder honom det oväntade uppdraget att leta upp Jonathan mot en ansenlig summa pengar, har David inte råd att tacka nej. Så äger ett brutalt mord rum, och en avgrund öppnar sig. David tvingas gräva sig allt djupare in i familjen Sandbergs mörka, såriga historia och stegvis inser han att han själv kan vara mördarens nästa offer.
Moratorium är Monica Rehns hyllade debutroman. En thriller om makt och död, en berättelse om det otäcka svarta som döljer sig under ytan. Hämtat från Bokus


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

För ett tag sedan såg jag hur många bloggare som helst som fick denna som överraskning från Modernista, jag är inte avundsjuk jag fick en annan bok istället. Men fler och fler skrev om boken och den verkade så bra.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är väl överensstämmande med boken. Textstorlek bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag gillade nog det mesta med boken, den handlade om så mycket mer än bara mord.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


David var huvudkaraktären och han var väl egentligen ingen svärmorsdröm, men han försökte i alla fall göra rätt. Så han blev den man fick följa mest men någon favorit hade jag nog inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var väldigt bra man både miljö och personer. Jag är glad jag inte växte upp i den familjen.

Vad var annorlunda med denna boken?


För att vara en debutbok var det extremt bra.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, det vet jag inte.
Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, verkligen.

Sammanfattning.


Den handlade om skuld och makt samt hur det förflutna kommer ikapp en. Jag sträckläste den från pärm till pärm och kan säga att jag var chockad att den var skriven av en debutant. Jag listade inte ut hur allt hängde ihop förrän mot slutet.
Jag rekommenderar boken för dig som vill ha en riktigt spännande och matig deckare.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 414
Utgivningsdatum 2019-04-08
Förlag Modernista
Medarbetare Sundh, Lars (form)
Dimensioner 225 x 145 x 20 mm
Vikt 590 g
SAB Hc
ISBN 9789177817352
Min bok var ett bibliotekslån.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

1 kommentar :

  1. Varmt tack för din fina recension av Moratorium. Så glad för din femma.

    SvaraRadera