tisdag 17 september 2019

Tisdagstrion: Vecka 38: krig & fred (Internationella fredsdagen den 21/9)

Då var det dags för ännu en tisdagstrio hos Ugglan & Boken.
Jag har läst mest om 2:a världskriget så här kommer tipsen;
Denna är riktigt bra, ni bara måste läsa den.
Denna läste jag för att det var ungefär på samma sätt min svärmor (hon finns tyvärr ej i livet) kom till Sverige. Svärmor ville aldrig prata om Tyskland och det som hänt.
Detta handlar om en ung flicka som smugglar in mat i ghettot, den är riktigt spännande.

16 kommentarer :

  1. Det finns mycket intressant som utspelar sig under andra världskriget. Tack för dina tips!

    SvaraRadera
  2. Ninas resa har jag sett som filmatisering, tack för de andra tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmatiseringen, kanske jag skulle.

      Radera
  3. Intressanta tips. Ninas resa blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dem, men nu minns jag att jag ju var nyfiken på den där Ung i ghettot.

    SvaraRadera
  5. Einhorns bok läste jag med intresse. Inser att just livet i ghettot har skildrats av många, tänker på Mila 18 av Leon Uris som jag slukade för länge sen.

    SvaraRadera
  6. Har läst alla böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  7. Ung i ghettot blev jag nyfiken på att läsa! Det låter som en riktigt spännande bok!

    SvaraRadera
  8. Ung i ghettot vill jag verkligen läsa! :) Och jag ska verkligen kolla upp Molnfri bombnatt.

    SvaraRadera
  9. Ninas resa har jag inte läst, men sett filmen. Den är lik filmen Pianisten i så mycket. Tackolov att några har överlevt och kunnat berätta om allt det ofattbart hemska.

    SvaraRadera
  10. Ninas resa är fantastisk och Molnfri bombnatt MÅSTE jag ta mig i kragen och läsa (lyssna på).

    SvaraRadera
  11. jag har förstått att Vibeke Olsson är bra. hon har stått länge på min låååånga att - läsa - lista. Ninas resa har jag läst. den tyckte jag också mycket om Ung i ghettot har jag inte läst men känner till

    SvaraRadera
  12. Ung i ghettot har jag läst och gillade. De övriga två står bland mina olästa.

    SvaraRadera
  13. Ung i ghettot är den enda jag har läst av de här.

    SvaraRadera