måndag 8 augusti 2022

Annika Scharnke - Anja och Rackartygen

Ibland gör Anja förbjudna saker. Inte bra! Inte bra alls!

Springer på broräcket = jättefarligt
Tjuvringer i telefon = buskul Lillebror förstör affischerna = dumma unge!
Genar över järnvägen = TOTALT FÖRBJUDET!
Pallar frukt = spännande
Får gå på konsert med Hep Stars = LYCKA!

Anja och rackartygen är en bok där varje kapitel är en egen berättelse. Den passar lika bra att läsa högt som att läsa tyst. Alla händelser som står i boken är sanna. När Anja var liten så var det mesta likadant som nu, men en del saker var annorlunda. Du kan läsa Anja-böckerna i vilken ordning som helst. Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från förlaget och tyckte den lät intressant.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Fint omslag och alla i serien är likadana. Illustrationerna gjorda av Jessica Borup.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst helt klart men det kändes lite korthugget.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Det är en trevlig barnbok men något passade mig inte riktigt. Den kändes lite rumphuggen.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, jag hoppade inte över något. 

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Anja och hennes familj och kompisar. Jag hade ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var väl inte supermycket beskrivningar i boken av personerna. Däremot ett persongalleri i börja av boken och en presentation av Anja.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, varför inte, jag älskar barnböcker.

Sammanfattning.

Boken handlar om Anja och hennes rackartyg och vad jag förstår så är de sanna.
Varje kapitel handlar om en händelse och jag vet inte om det är det som gör att det känns lite rumphugget. Det är inget fel på historien den är jättebra även om första kapitlet hade fått mig att svimma. Men hon har hunnit med en del rackartyg den saken är klar. Passar bra till barn i skolåldern, de skulle nog fnissa gott.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Serien om Anja
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 64
Utgivningsdatum 2022-05-30
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Jessica Borup
Dimensioner 194 x 145 x 10 mm
Vikt 190 g
SAB Hcf
ISBN 9789178857395
Min bok är ett recensionsexemplar från Visto förlag 💙💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar