fredag 5 augusti 2022

Sanna Larén och Johan Larén - Götebosska för små knickedicker

Götebosska för små knickedicker är änna som en ordbok fast gôrmycket roligare.

Mocklis dig som håller i denna bok!
Följ med på en rimmande, färgglad ordresa genom Göteborg och lär dig tjôta som en riktig tjomme!. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick syn på den i Idus katalog och tänkte den lät kul och samtidigt kolla om jag kom ihåg götebosskan.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Det var verkligen tilltalande illustrationer av Ellen Odlöw.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och rolig.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var väldigt intressant och rolig och visst kom jag ihåg en del uttal.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var väl knicekdickerna, men det var ingen sådan bok med personer.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Härliga illustrationer som var miljöbeskrivningarna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var väl att den tog upp dialekter.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Javisst om de tar sig an småländska nästa gång.

Sammanfattning.


En rolig barnbok om dialekten Götebosska med så härligt roliga illustrationer.
Jag ä född i Mölndal för herrens massa år sedan, flyttade hit som liten så jag pratar ingen götebosska. Men mina föräldrar gjorde det och en del av orden de sa finns med här.
Till exempel åpen, svalen och môla känner jag igen. Blev nästan lite rörd då mor och far gick bort för 11 år sen, nu hör man inte götebosska så ofta. Kul och intressant bok.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2022-06-09
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Ellen Odlöw
Dimensioner 228 x 177 x 8 mm
Vikt 232 g
SAB Hcf
ISBN 9789176342763
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag💛💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar