lördag 13 augusti 2022

Lucinda Riley - Morden i Fleat House

När en elev hittas död i Fleat House på St Stephen’s – en avlägset belägen internatskola i Norfolk – vill rektorn avfärda det inträffade som en olycka. Men polisen kan inte utesluta att det rör sig om ett brott och den ambitiösa kriminalinspektören Jazmine ”Jazz” Hunter får utredningen på sitt bord. Det visar sig att omständigheterna kring elevens tragiska död är minst sagt mystiska. Men de anställda på skolan sluter leden och Jazz inser snart att hon har hamnat i sitt livs mest utmanande mordutredning. På Fleat House skyddas hemligheter som är mörkare än hon någonsin kunnat föreställa sig ...Hämtat från Bazar förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Det var säkert i ett nyhetsmejl eller något från Bazar eller så från Jenny. S. Jag tackade jag men sen dröjde det evigheter innan boken kom, men till slut så.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Ja, men det kan mycket väl var så byggnaden såg ut där barnen gick i skolan, min inre bild sa mig att den skulle vara något större,

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Jag tycker den var väldigt lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Allt, den började lite försiktigt men sen så var man bara tvungen att läsa och läsa.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jazz var huvudfiguren eftersom hon var den som ledde utredningen blev hon min favorit, Hon var sympatisk och väldigt smart och down to Earth liksom.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag måste säga att det var fantastiska jag fick bilder framför mig hel tiden, det var nästan som jag var på Fleat House.

Vad var annorlunda med denna boken?


Författare som byter genre, men gör det med bravur.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag tror att min målsättning får bli att läsa varenda av hennes bok.

Sammanfattning.


Först och främst läs det fina förordet av hennes son och även tacket, så fint.
Lucinda Riley som är känd för serien om de sju systrarna,(som jag ännu inte läst) ger sig på deckargenre. Jag tycker hon lyckas utmärkt, boken var otroligt välskriven och inga lösa trådar fanns. Den började lite försiktigt och karaktärerna presenterades efter hand i boken. Boken ökade tempo och blev väldigt spännande och jag kan skriva hur många fina ord som helst om boken, men ska du läsa en deckare nu på sensommaren, läs denna.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 456
Utgivningsdatum 2022-05-19
Förlag Bazar Förlag
Översättare Anna Thuresson
Originaltitel The Murders at Fleat House
Medarbetare Mellgren, Lotta (form)
Dimensioner 223 x 150 x 35 mm
Vikt 527 g
SAB Hce
ISBN 9789180064330
Min bok är ett recensionsexemplar från Bazar förlag 💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar