fredag 12 augusti 2022

Martin Österdahl - Parmiddag

Det vansinnigt förälskade tonårsparet Ebba och Marlon vill introducera sina föräldrar för varandra genom en parmiddag på självaste nyårsafton. Men den pirriga förväntan får ett tvärt slut när alla väl samlats under samma tak. De vuxna paren har ett gemensamt förflutet och kvällen genomsyras av en outhärdligt tryckande stämning. Vad har egentligen utspelats mellan dem i deras tidigare liv? Och hur kommer det sig att middagen slutar med ond bråd död? Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste om den i en katalog för kommande böcker och den lät super. Genre är deckare eller nästan thriller.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättesnygg framsida och väldigt passande.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst det flöt fint.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?

Jag fick gåshud över hela kroppen emellanåt så spännande men samtidigt tragiskt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något, det gick inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var de fyra vuxna och de två tonåringarna och där var mamman Lisa som jobbade på sjukhuset huvudkaraktären. Favorit hade man inte för alla hade lite konstigheter för sig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar av både miljö och familj. 

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kommer på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna, han hade en deckarserie men den har jag inte läst ännu.

Sammanfattning.


Den börjar med slutet kan man säga men sedan när man läser boken är det som en vanlig nyårsafton och det ena paret väntar gäster. Nu är det Ebbas pojkväns föräldrar och det bjuds på räkcocktail och vin, det är väl så långt man kan berätta utan att avslöja för mycket. Från det att började läsa boken så fick jag en konstig känsla att allt är inte som på ytan. Det är välskriven och genomtänkt bok som ger en kalla kårar och jag tycker verkligen du ska läsa den, om du vågar.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 301
Utgivningsdatum 2022-03-17
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Bandicksson, Marcell (form)
Dimensioner 218 x 143 x 24 mm
Vikt 469 g
SAB Hc
ISBN 9789189393226
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🥂🥂🥂

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar