onsdag 10 augusti 2022

Katarina Widholm - Räkna hjärtslag

Året är 1937 och den 17-åriga Betty lämnar Hudiksvall för att bli hembiträde hos doktorsfamiljen Molander på Östermalm i Stockholm. Hon kämpar med långa arbetsdagar och doktorinnans nedlåtande attityd. Betty är oskuldsfull och bildningstörstande och inser snart att i storstaden finns det andra möjligheter och en betydligt större frihet än vad som fanns på hemorten. Inte minst växer en stark vänskap fram med Viola, hembiträdet i grannhuset. Genom böckernas värld kommer Betty i kontakt med Martin, en universitetslektor av judisk börd, och inleder med honom en omöjlig kärleksrelation.

Räkna hjärtslag är en berättelse om en ung kvinnas väg ut i livet, i en historisk tid som liknar vår egen. Det är en varm roman med tidstroget språk och färgstarka detaljer som snabbt förflyttar läsaren till tiden strax före andra världskriget. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har hört mycket talas om boken så när vi hade avslutning på jobbet, vi brukar få en pocket i present, norpade jag denna bok.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Den är tidstypisk.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var lättläst och språket flöt fint inga konstigheter,

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag ska erkänna jag var skeptisk. De böcker som blir valda till Årets bok så brukar bara hälften vara läsvärda. Men här har vi en riktigt pärla.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Klart Betty blev en favorit denna unga flicka som får jobb hos en doktorsfamilj endast 17 år gammal. Då ska hon laga den ena fina rätt efter den andra. När jag var sjutton lagade jag inte ens mat.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag kan tänka mig vilken research hon måste gjort för boken, ta bara maträtterna.
Det blev en hel del googlande på dem.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja absolut, del 2 har kommit som ljudbok, men vet ej om den går bra att lyssna på.

Sammanfattning.


Denna bok har fått otroligt mycket fin kritik och jag kan bara instämma i kören. Det är en helt underbar bok där vi får följa Betty som jobbar som hembiträde hos en doktorsfamilj. Det är inga 8 timmar här inte utan snarare dygnet runt service, men tack och lov har hon väninnan Viola att fråga tillråds. Katarina har verkligen jobbat med att få denna boken tidstypisk med både kläder, mat och annat. Detta är en underbar liten pärla missa inte den.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Pocket
Språk Svenska
Serie Böckerna om Betty (del 1)
Antal sidor 413
Utgivningsdatum 2022-04-19
Förlag Historiska Media
Dimensioner 180 x 110 x 24 mm
Vikt 220 g
SAB Hc
ISBN 9789177899921
Min bok är en pocket jag fått som present från jobbet 🧡💛🧡

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar