tisdag 20 december 2022

Melissa Daley - Varma scones o vilsna katter

När katten Molly förlorar sin älskade matte rasar hennes värld. Hon tvingas flytta till ett tillfälligt hem som hon delar med tre katthatande hundar. Molly beslutar sig för att hon är värd en bättre framtid och tar saken i egna tassar. Vind för våg ger hon sig iväg på en mödosam resa.

Efter en lång resa kommer Molly fram till det idylliska samhället Stourton. Hon har förlorat allt hopp om att finna ett nytt hem och tar sin tillflykt till de mörka gränderna. Det är där Debbie och hennes dotter hittar den lilla katten. Liksom Molly är de främlingar i byn och försöker desperat få sitt nyöppnade kafé att bli lönsamt. Inte blir det enklare av att en av byborna har bestämt sig för att nykomlingar inte är välkomna – särskilt inte fyrbenta. Debbie måste snart välja mellan kaféet och Molly. Men kanske finns en lösning inom räckhåll? Kan Debbie och Molly tillsammans skapa ett unikt kafé och få turen att vända?

Varma scones och vilsna katter är en hjärtevärmande berättelse om beslutsamhet och vänskap. Det är den första boken av två om Molly. Hämtat från Historiska media

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fastnade för den boken direkt för jag som är en stor kattälskare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Ja, men är den inte helt underbar. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte mycket om boken och det handlar om mitt favoritdjur.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Klart katten Molly var en favorit hon hade gärna fått komma till mig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar av miljö, personer och djur.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag vill gärna läsa mer av författaren.

Sammanfattning.


Boken är både lite småsorglig, men för det mesta både charmig och mysig. Den är skriven ur Mollys perspektiv vilket är lite intressant. Gillar du katter så läs den.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Kattcaféet (del 1/2)
Antal sidor 304
Utgivningsdatum 2022-08-17
Förlag Historiska Media
Översättare Ingmar Wennerberg
Originaltitel Molly and the Cat Café
Dimensioner 217 x 144 x 25 mm
Vikt 470 g
SAB Hce
ISBN 9789177899716
Min bok var ett recensionsexemplar från Historiska media 💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar