lördag 3 december 2022

Zelda Falköga - Karma och Jonar: Ond magi

Efter att Karma och Jonar har besegrat den kraftfulla Stendraken är allt frid och fröjd i Glimeria. Eller? När en stjärnbild plötsligt försvinner från himlen förstår trollkvinnan Lyra att något är fel. En ond magi verkar ha släppts ut när Karma och Jonar försökte elda upp den mystiska trolldomsboken. Hur ska de kunna ställa allt till rätta?

De ger sig ut på det vilda havet för att förstöra trolldomsboken för gott, men upptäcker snart att uppdraget blir svårare än de trott. Den onda magin har förgiftat hela landet och det finns starka krafter som vill stoppa Karma och Jonars framfart.

Böckerna om Karma och Jonar blir animerad tv-serie på Viaplay i höst. Serien kommer att visas i över 14 länder och rikta sig till barn i åldrarna 6-9 år. Första säsongen är baserad på Klipptrollen, den första boken i serien.

Ond magi är den första delen i Trollkarlens ö, den andra serien om Karma och Jonar. Det är ett episkt äventyr om vänskap och mod, där de två vännerna en gång för alla måste rädda Glimeria genom att förstöra den gåtfulla trolldomsboken. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett nyhetsmejl från Bookmark förlag och klart jag blev sugen på att läsa fortsättningen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Supersnyggt omslag och underbara illustrationer i boken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar serien Karma och Jonar och den är så färgrik och trevlig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Karma och Jonar är huvudkaraktärerna och någon speciell favorit har jag inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar av både miljö och personer och de små faktarutorna är super.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja jag hoppas det kommer fler böcker av Zelda, dock blir man väldigt nyfiken på vem författaren är.

Sammanfattning.


Jag trodde inte det skulle komma fler böcker i serien, så jag blev glatt överraskad när det stod klart att det kommer fler. Karma och Jonar hade slängt trolldomsboken i elden för att förstöra den, men tyvärr räckte inte det. Så nu måste Karma och Jonar bege sig ut på ett nytt äventyr. Det är riktigt spännande böcker med fantastiska färgglada illustrationer som jag rekommenderar. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Karma och Jonar (del 6)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 102
Utgivningsdatum 2022-10-06
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Henric Aryee
Dimensioner 208 x 158 x 15 mm
Vikt 333 g
SAB Hcf
ISBN 9789189585065
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🤎💜🖤

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar