söndag 19 juni 2022

Amanda Hajney - I hel***e heller

Har du någonsin hört någon säga: Det där ordet är ett fult ord?
Det har du säkert. Fula ord finns överallt, på alla språk. Ofta kallas de för svordomar eller svärord. Men vet du varför vissa ord blir fula? Varför man inte får säga dem? Eller får man kanske det?

I hel***e heller är en är en underfundigt humoristisk och faktaspäckad bok för barn i mellanåldern. Lär dig om allt från begrepp som skällsord och tabu till att teckna ordet jäklar på teckenspråk. Hur svär man i andra länder? När blir egentligen ett ord fult? Och hur har fula ord förändrats genom historien? Här är boken för alla vetgiriga barn som vill lära sig mer om svordomar och andra fula ord. Hämtat från Idus förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 


Jag såg den i Idus nyhetsmejl och tänkte den skulle vara rolig.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Wenche Nevalainen har gjort omslaget och en del illustrationer inne i boken. De är ganska roliga illustrationer.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Min första tanke när jag läst klart boken var att jag tyckte inte den var så rolig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Vad kunde gjort boken bättre?


Svår fråga.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, vem vet.

Sammanfattning.


Detta är en faktabok om svordomar, slangord, och skällsord med mera. Författaren är debutant och har gjort research kring språket och då framför allt svordomar. Omslaget och layouten är riktigt snyggt gjort och en del är intressant. Fast så rolig tycker inte jag den är men det kanske är mig det är fel på. 😵🥴


Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 39
Utgivningsdatum 2022-05-11
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Wenche Nevalainen
Dimensioner 215 x 145 x 8 mm
Vikt 188 g
SAB uFc.042
ISBN 9789176344538
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag 🤬🤬🤬

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar