söndag 19 juni 2022

Marie Hedegård - En moders val

Efter lång väntan blir Simone äntligen gravid. Lyckan som hon och maken Alex känner övergår snart i besvikelse och sorg när de upptäcker att fostret kan ha kromosomavvikelser. Hon och Alex har helt olika syn på problemet. För att tänka klart åker Simone ut till familjens ö i skärgården.

Ute på ön tar hon sig in i sin faster Louises gamla sjöbod, som stått igenbommad i tjugofem år. Louise gick upp i rök när Simone var barn och hennes namn får inte längre nämnas. Medan Simone försöker reda ut sitt livs tumult hittar hon några av fasterns gamla ägodelar, som får henne att komma närmare sanningen bakom denna gåtfulla kvinna. En kvinna som också kämpade med att få barn. Kvinnorna tillhör en traditionsbunden familj på Lidingö där ytan är viktig.

En moders val är en roman om familjehemligheter, livets nyckfullhet, svåra val i livet och längtan efter barn. Hämtat från Adlibris

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick en förfrågan från författaren om att läsa hennes bok. Det är en skönlitterär roman om val man gör i livet och vad som påverkar dem.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är snyggt och texturen syns inte på bilden men det är lite räfflat.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och tydligt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker om boken, den är både intressant och underhållande. (En annan diskussion är hur många tester ska gravida göra, ska man välja bort? Denna fråga berör mig otroligt mycket som har ett barn med handikapp. Jag skulle inte kunna välja bort henne .)

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Simone nutidskaraktären är väl en ganska trevlig person som är lätt att tycka om. Louise, fastern som gått bort, henne tar det lite längre tid innan man förstår sig på.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var jättebra beskrivningar, man undrar om den där sjöboden finns i verkligheten,

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas verkligen inte Marie slutar skriva för det här var riktigt bra.

Sammanfattning.


Denna bok handlar dels om Simone som äntligen blir gravid, men allt är inte som det ska.
Boken handlar också om Simones faster Louise och vad hon gjorde för val i sitt liv och 
vart tog hon vägen? Den handlar om känslor, och vad man gör för val i livet och vad som påverkar dem.
Jag tycker att Marie med denna boken verkligen känns som en författare som jag vill läsa mer utav. Boken är riktigt bra skriven med ett ordentligt driv som gör att du bara måste läsa vidare. Jag rekommenderar boken varmt. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Utgivningsdatum 2022-05-12
Förlag Leemos Förlag
Dimensioner 215 x 140 x 25 mm
Vikt 497 g
SAB Hc
ISBN 9789152725177
Min bok är ett recensionsexemplar från författaren. 💙💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar