torsdag 30 juni 2022

Ewa Klingberg - Plundringstider

Journalisten Niklas Tell har funnit sig tillrätta i Värnamo efter flytten från storstaden. Stressen över att tömma faderns hus har klingat av och att bli sambo med sin vuxna dotter visar sig vara enklare än vad Niklas har trott. Vid sidan av sitt arbete ägnar han sig åt att nysta i fler av faderns ouppklarade fall.

Efter ett fridfullt julfirande hos Niklas syster Jill i Australien kommer Niklas och dottern hem till ett upp och nedvänt hus. Att någon har brutit sig in är uppenbart men inget tycks vara stulet. Däremot hittar Niklas en kvarlämnad lapp: om han inte slutar rota i de gamla fallen kommer han att råka illa ut på ett eller annat sätt …

Niklas låter sig inte avskräckas utan gräver vidare i det beryktade julgranskriget 1966 – ett mysterium som gäckat generationer av Värnamobor. Den vintern eskalerade kampen mellan rivaliserande gäng och två ungdomar dog. Fallet är fortfarande olöst – och någon vill uppenbarligen att det så ska förbli. Hämtat från Historiska media

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst del 1 så klart jag läser denna. En deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Snyggt lite juligt omslag. Bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jättemysig bok om kanske inte så mysiga mord i Värnamo, en stad nära mig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Niklas och hans dotter Tuva

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och trevliga karaktärer i Niklas och Tuva.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag tycker Ewa skriver väldigt bra.

Sammanfattning.


Det här är en sådan "trevlig" deckare utan massa blod. Det har en dåtids och en nutids historia och just i denna boken tyckte jag inte lika mycket om dåtids historia. Men jag tycker mycket om Niklas och hans dotter och det är trevligt att följa dem, i denna bok har han kontakt med sin syster Jill. Jag rekommenderar boken, speciellt för er som inte gillar blodiga deckare.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Värnamord (del 2)
Antal sidor 319
Utgivningsdatum 2021-10-22
Förlag Historiska Media
Dimensioner 217 x 143 x 23 mm
Vikt 478 g
SAB Hc
ISBN 9789177897576
Min bok är ett recensionsexemplar från Historiska media. 💙💜💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar