onsdag 15 juni 2022

Caroline Blomqvist - Hedda Superfixaren

Hedda Carlsson är tio år. Hon är lite coolare än när hon var nio, men skäms också lite lättare. Det blir lätt så när man är äldre. För ett år sedan hade hon kanske inte tyckt det var pinsamt att köpa TENA (vad är ens det, liksom?) till en granne som tydligen gör konst av det. Eller att få med sig levande kycklingar till skolan som sedan rymmer. Eller att råka lägga dadelbollar på ställen där de inte ska vara …

Men vad ska man säga, nytt år – samma Hedda. Pinsamheter verkar dras till henne. En sak är i alla fall säker: Hon ska bli författare och göra världen till en bättre plats. Då är det okej att det blir lite pinsamt ibland. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den på Idus förlags nyhetsmejl och blev sugen på att läsa. Barnbok för åldern 6-9 år.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Passande omslag och några illustrationer i boken. Bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag tokgillade boken så himla rolig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inga tråkiga ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Hedda jag hon är verkligen en godhjärtad tjej men oj vad fel det blir ibland. Men jag gillar henne.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivning både vad gäller miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Förbaskat rolig.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingenting

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja jag såg att detta var del 2, hur kunde jag missa detta, så nu ska jag läsa del 1.

Sammanfattning.


Hedda är en tjej i tio årsåldern, hon vill göra världen en bättre plats och hjälper gärna till. Hon handlar åt folk och skaffar kycklingar åt en som förlorat höns. Men det är inte ofta det blir rätt, sen är hon lite arg på KOSKIT 19 (Corona) som ställer till det.
Vilken bok jag skrattade högt, så himla rolig, ni bara måste läsa den och snälla Caroline skriv fler böcker. 🙏🏼

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Hedda (del 2)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 134
Utgivningsdatum 2022-04-06
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Johan Jansson
Dimensioner 212 x 146 x 12 mm
Vikt 260 g
SAB Hcg
ISBN 9789176344200
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag 🧡💛🧡

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar