onsdag 29 juni 2022

Kristina Appelqvist - Klänning för korta kvinnor

När Nina Storm beger sig till det lilla samhället Mjöbäck i Västergötland för att ta hand om prästgården som hon fått ärva av sin moster gör hon ett överraskande fynd. I en av prästgårdens garderober hittar hon en kartong fylld med sedelbuntar.

Det rör sig om flera miljoner. Nina kan inte förstå var mostern fått pengarna ifrån eller varför hon har gömt undan dem.

Innan Nina vet vad hon ska ta sig till kommer kartongen på avvägar. Hon inleder en desperat jakt på den försvunna förmögenheten och tvingas samtidigt hantera en kris på myndigheten där hon är kommunikationschef.

Nina flänger mellan jobbet i Stockholm och prästgården där hon kartlägger sin mosters liv och varifrån pengarna kommer. Men det är först när kollegerna från Stockholm oväntat dyker upp som den stora hemligheten avslöjas.
Klänning för korta kvinnor är en underhållande spänningsroman om moraliska dilemman, oförlösta drömmar och konstrasterna mellan storstad och landsbygd. Den är den första delen i en serie om kommunikationschefen Nina Storm och hennes inte helt sympatiska chef, generaldirektören Diana Wikman. Hämtat från Piratförlaget

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst Kristinas tidigare böcker om Lundgren och Alexandersson samt Helena Waller och gillat dem skarpt. Nu kommer hon ut med en ny bok i som jag tror ska bli en serie. Den klassas som deckare men det är inte en typisk deckare. Jag började läsa boken när jag fick den, men sen tyckte jag inte den var så spännande så jag la den ifrån mig. Men för ett tag sen tog jag upp den igen och började läsa.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Ja, har man läst hela boken så förstår man omslaget. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Jag tycker språket var lättläst och stundom målande.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var det inte.

Vad gillade du med boken?


Den var inte så spännande som man väntar sig av en deckare men det var grymt underhållande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Nina var den man följde och även om hon enligt mitt tycke vekade lite strulig med pengarna, verkade hon vara sympatisk.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar av personer och miljö

Vad var annorlunda med denna boken?


Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Den kunde varit lite mer spännande.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja absolut Kristina skriver jättebra böcker.

Sammanfattning.


Jag började läsa denna bok i juni månad och när vi i tjejgänget skulle ut på träff fick jag istället lyssna på boken och då körde jag förbi en del av platserna i boken bland annat Svenljunga, det var lite kul. Boken är lite småmysig, underhållande och lite kul. Jag kan definitivt läsa nästa i serien.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 406
Utgivningsdatum 2022-01-19
Förlag Piratförlaget
Dimensioner 216 x 145 x 30 mm
Vikt 578 g
SAB Hc
ISBN 9789164207739
Min bok var ett recensionsexemplar från Piratförlaget 💙💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar