torsdag 9 juni 2022

Hett i hyllan #138

Då var det torsdag och dags för lite glömda böcker i bokhyllan. Bokföring enligt Monika håller i denna bloggutmaning.
Denna har jag haft ett tag men inte superlänge, jag köpte den med lite tvekan, är det min grej.
Handling:
Kirke är den första häxan i litteraturen. En kvinna med mer makt än vad samhället ansåg lämpligt. Hon var gudinnan som förförde Odysseus med trollformler och förvandlade hans manskap till svin. Madeline Miller lyfter ut Kirke ur Odysséen och ger henne en egen bok - som blir något så ovanligt som en kvinnlig äventyrsberättelse. Det är en kraftfull och tidlös saga för vuxna, om en kvinnas kamp för överlevnad och frihet.

3 kommentarer :

  1. Denna har jag också oläst i hyllan. Har hört mycket bra saker om den.

    SvaraRadera
  2. Kirke tyckte jag var bra. En spännande och också rolig vinkling på den grekiska mytologin ur kvinnors synpunkt.

    SvaraRadera