måndag 20 februari 2023

Gill Thompson - Systrarna vid fyren

1940. Systrarna Alice och Jenny är i tjugoårsåldern och har livet framför sig när tyskarna ockuperar deras hem, kanalön Jersey. Sjuksköterskan Alice beordras till tjänstgöring på ett tyskt sjukhus. Vad hon inte vet är att arbetet kommer leda till stor kärlek – men också till fruktansvärda prövningar. För Jennys del innebär ockupationen att hennes drömmar om studier vid Cambridge krossas. Rastlösheten får henne att söka sig till en grupp öbor som står upp mot ockupanterna.

1996. En äldre kvinna ser tillbaka på sitt liv. Hon minns särskilt uppväxten på Jersey och sin systers sorglösa skratt. Hon minns hur kriget drabbade ön och systerns motvilliga resa därifrån. Men genom åren fanns en fast punkt i tillvaron: fyren som alltid ledde dem tillbaka till land. Hämtat från Historiska media

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i en katalog från förlaget och jag gillar böcker om andra världskriget.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Fint omslag, jag älskar fyrar, Bra textstorlek förstås.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var superbra och spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var trevliga karaktärer, min favorit var Alice. Jag kände också att hon var den man fick följa mest.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar, fick bilder framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


Jag vet inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


En underbar bok med en fantastisk story. Man får mest följa Alice som jobbar som sjuksköterska på ön. Men även Jenny som jobbar i motståndrörelsen. En dag kommer tyskarna och tar över ön, det medför en hel del förändringar för Alice och Jenny. Boken är oerhört välskriven den är både spännande och gripande, jag kan helt enkelt inte sluta läsa. Jag kommer helt klart läsa mer böcker av författaren.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 448
Utgivningsdatum 2023-01-09
Förlag Historiska Media
Översättare Annika Sundberg
Originaltitel The Lighthouse Sisters
Dimensioner 216 x 142 x 31 mm
Vikt 626 g
SAB Hce
ISBN 9789180501644
Min bok var ett recensionsexemplar från Historiska media 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar