torsdag 16 februari 2023

Viveca Sten - Botgöraren

Strax före påsk hittas affärskvinnan Charlotte Wretlind brutalt mördad i sin svit på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Paniken sprider sig i trakten och Daniel Lindskog och hans kollega Hanna Ahlander tar sig omedelbart an fallet. Det visar sig att offret har kopplingar till Storliens berömda högfjällshotell, en anrik men nergången skidanläggning som sedan många år förlorat sin forna glans.

Daniel har börjat gå i terapi för att hantera ilskan som ställer till det i hans relationer, Hanna försöker förgäves hålla reda på sitt känsloliv. Tillsammans leds de in i en vindlande utredning kantad av trasiga relationer, svåra konflikter och plågsamma barndomsminnen.

"Botgöraren" är tredje delen i serien Åremorden, där Viveca Sten väver samman den storslagna naturen med starka karaktärer i mordgåtor som fullkomligt trollbinder läsaren. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de andra två i Åre serien och hoppas det kommer fler. Det är en deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker omslaget är riktigt snyggt och det handlar om hotell också så pling pling klockan stämmer bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.


Vad gillade du med boken?


Den var inte riktigt lika bra som de två tidigare böckerna men ändå väldigt bra. Vad jag förstår är inte heller historien om Storliens högfjällshotell helt uppdiktad. Ser fortfarande framemot del 4 i serien med spänning.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Daniel och Hanna är poliserna som ska lösa fallet med den mördade affärskvinnan Charlotte Wretlind. Man får följa polisarbetet men även polisernas privatliv. Jag har nog ingen favorit hos dem direkt.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och plus att jag googlade lite också.

Vad var annorlunda med denna boken?


Ingen aning

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag verkligen, undrar om det kommer mer i serien om Sandhamn.

Sammanfattning.


En bra och spännande deckare där man får följa polisarbetet när de ska lösa mordet på affärskvinnan Charlotte Wretlind. Det handlar en del om Storliens högfjällshotell och Copperhill mountain lodge där mordet begicks, där googlade jag en hel del. Det är extra positivt tycker jag när man blir nyfiken på byggnader och dylikt i boken. En riktigt välskriven och spännande deckare med ett bra driv, dock inte lika nervkittlande som de tidigare.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Åremorden (del 3)
Antal sidor 470
Utgivningsdatum 2022-10-04
Förlag Bokförlaget Forum
Dimensioner 222 x 145 x 35 mm
Vikt 546 g
SAB Hc
ISBN 9789137158679
Min bok var en vinst från förlaget. 🤍💛🤍 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar