lördag 18 februari 2023

Ewa Klingberg - Offervilja

Journalisten Niklas får allt fler frilansjobb från lokaltidningen i Värnamo, vissa mer spännande än andra. Motvilligt bevakar han ett trädgårdsfynd i form av en nedgrävd pistol. Men när vapnet tycks höra ihop med det sista kalla fall som hans pappa lämnade efter sig blir han nyfiken.

Niklas börjar nysta i fallet. År 1967 skedde ett våldsamt rån i stadens största bank och en kund blev skjuten till döds. Än idag vet ingen vem som avlossade det dödande skottet. I sina efterforskningar stöter Niklas på stadens livliga frikyrkoliv och han börjar misstänka att det innanför kyrkans väggar döljer sig en och annan hemlighet. Vem var den karismatiske pastorn som hade rykte om sig att charma stadens kvinnor? Och vad hade bankdirektörens hustru med pastorn att göra? Hämtat från Historiska media

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de andra två i serien och gillar att jag känner igen mig i miljöbeskrivningarna. Genren är myscrime eller vad man ska kalla det, men inget blodigt och sådant.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Snyggt omslag och bra textstorlek

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra driv

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag måste nog säga att det var den bästa i serien men tyvärr också den sista. 😭

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag tycker Niklas blir trevligare och trevligare, men favoriten är nog hans dotter.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar överlag

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det vill jag men jag fastnade inte riktigt för begravningsserien, men jag får väl ge det en chans till.

Sammanfattning.


Jag tycker den här serien blir bättre och bättre och så är det sista delen. Niklas försöker här lösa ett Cold case av ett bankrån som hände på 60-talet, det var himla intressant att följa. Man får även följa Niklas privatliv och så är det tillbakablickar från 60-talet där det såg lite annorlunda ut, främst för kvinnor. Jag gillade denna bok, tyckte den var både intressant och underhållande. Perfekt deckare för de som inte gillar så våldsamma stories.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Värnamord (del 3)
Antal sidor 304
Utgivningsdatum 2022-08-15
Förlag Historiska Media
Dimensioner 218 x 145 x 23 mm
Vikt 459 g
SAB Hc
ISBN 9789177899655
Min bok var ett recensionsexemplar från Historiska media 💜💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar