måndag 27 februari 2023

Lotta Hellström - Kattsläppet

Hela dagarna sitter katten Mårris i köksfönstret och längtar ut.

Liljan och hennes pappa bor i sin nya lägenhet på Syrengården. I huset bor också Stig Olsson, ensam med sin katt Mårris. Hela dagarna sitter katten i köksfönstret och längtar ut.

– Om jag hade en katt skulle den få gå ut och in precis som den ville, säger Liljan som vet att katter inte tycker om att bajsa i lådor.

Men Stig håller inte med.

– Mårris är en innekatt och inte van vid uteliv. Gården och gatan är farliga platser, fulla av bilar och hundar, bussar och skator.

Stig vet att dörrar måste hållas stängda för att katter inte ska smita ut. Men det vet inte Liljan. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag och jag gillar barnböcker och katter.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Stor textstorlek och fina omslag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Den är jättefin.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Liljan var huvudkaraktären och hon är hur gullig som helst.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och fina illustrationer gjorda av Linda Mill.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det skulle jag kunna tänka mig.

Sammanfattning.


En jättefin barnbok om vänskap för barn i åldern 6-9 år. Det som är det absolut finaste med denna boken är att det handlar om vänskap mellan barn och äldre. En riktigt mysig bokupplevelse man blir glad av. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 184
Utgivningsdatum 2022-09-19
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Linda Mill
Dimensioner 210 x 145 x 15 mm
Vikt 358 g
SAB Hcf
ISBN 9789176346181
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar