måndag 10 juli 2023

David Lagercrantz - Obscuritas

Det är sommaren 2003. USA har just invaderat Irak och i Stockholm mördas en fotbollsdomare med ett förflutet i Afghanistan. Vildhjärnan och fotbollspappan Giuseppe Costa häktas för brottet. Fallet ser solklart ut med en övertygande bevisning. Men Costa vägrar att erkänna mordet och polischefen beslutar att anlita professor Hans Rekke, världsledande expert på förhörstekniker. Finns det någon som kan knäcka Costa är det han.

Men ingenting blir som polisen förväntat sig. Rekke tar emot utredningsgruppen i sitt stora flotta hus i Djursholm, och uppträder irrationellt och tankspritt. Sedan sågar han i en svindlande uppvisning hela förundersökningen.

Kort därpå faller utredningen ihop, Costa släpps på fri fot, och polisen står plötsligt helt utan spår. Bara Micaela Vargas, den unga närpolisen från Husby, som mest på nåder tagits in i utredningen, vägrar släppa fallet. Rekkes ord om fotbollsdomarens märkliga skador ekar i henne och gång på gång försöker hon få tag i professorn. Men han svarar inte på något av hennes kontaktförsök. Och varför skulle han, tänker hon. Varför skulle en berömd professor, som är vän med utrikesministern och umgås med de allra rikaste, bry sig om henne, en oerfaren ung polis?

Men så möts Hans Rekke och Micaela Vargas igen, under dramatiska omständigheter. Detta omaka par bestämmer sig för att lösa fallet som tycks alltmer gåtfullt och som leder dem till CIA:s jakt på terrorister, och talibanernas krig mot musiken. Vem var fotbollsdomaren egentligen? Är han offer eller gärningsman? Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag valde den genom min prenumeration på Bookie, den lät som en väldigt bra deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Textstorleken var okej och omslaget var lite märkligt, löses han upp?

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var okej, men ibland lite svårtytt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, inte precis.

Vad gillade du med boken?


Jag blev nog lite besviken, trodde det skulle var en riktig bladvändare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det tror jag inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Rekke och Micaela var huvudkaraktärerna och någon favorit hade jag inte, tvärtom tyckte jag Rekke var lite egendomlig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var väl okej.

Vad var annorlunda med denna boken?


Ingen aning.

Vad kunde gjort boken bättre?


Den kunde säkert förkortas 100 sidor.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag ger den här serien en del till och om den är okej kan jag fortsätta läsa serien.

Sammanfattning.


Det börjar spännande, men sen handlar det mer om Rekke och hans problem och så fortsätter det ett tag. När väl kriminalhistorien tar fart igen har man nästan glömt vad som hände i början. Sen är det lite för mycket kringelkrokar för att det någon gång ska bli spännande. Några delar blir intressanta, men inte så jag känner ett jättedriv att läsa vidare tyvärr. Jag ska läsa del 2 också men är den inte bättre blir det ingen mer.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 2-
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Rekke Vargas (del 1)
Antal sidor 400
Utgivningsdatum 2021-11-01
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Medarbetare Haage, Jonas (form)
Dimensioner 233 x 160 x 30 mm
Vikt 538 g
SAB Hc
ISBN 9789113102603
Min bok är ett inköp från Bookie. 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar