lördag 22 juli 2023

Klas Ekman - Kusinen

Fyrtiåriga Fanny har just separerat från sin sambo och känner sig förvisso fri men är utan bostad och i behov av en omstart. På en släktträff återupptar hon kontakten med den trevliga och framgångsrika kusinen Ulrika och hennes förmögne make. När paret erbjuder Fanny att tillbringa sommaren hos dem, förvånar Fanny sig själv med att tacka ja.

Sommaren på Onsalahalvön ser ut att bli härlig och social. Men när den nya vänskapens smekmånadsfas övergår till vardag kommer slitningarna smygande. En olycksalig utekväll slutar med en desperat handling och Fanny finner sig snart insnärjd i en triangel där hon ifrågasätter vem Ulrika egentligen är, och kanske ännu värre – vem hon själv håller på att bli? Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett nyhetsmejl som gjorde mig sjukt intresserad av boken, jag har Klas Ekmans De kapabla, men har inte läst den än, men efter ha läst den här så är jag dösugen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker omslaget var okej men kanske lyser det inte Thriller direkt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket var bra och den hade ett enormt driv som gjorde att du är tvungen att läsa klart.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, inget.

Vad gillade du med boken?


Den var toppenbra, en bok helt i min smak och nästan lite för spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det gick absolut inte hoppa över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Fanny är huvudpersonen och man upplever henne som ganska mesig i alla fall i början. Ulrika och hennes man tar ju hand om Fanny. Jag kan inte påstå att jag hade någon favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Den var bra men samtidigt ville man nästan inte läsa vidare för man undrade vad som skulle hända härnäst.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, definitivt.

Sammanfattning.


Kusinen är en riktigt bra thriller, den hade väldigt oväntade vändningar och spänningen byggs upp succesivt. Ibland var den så otäck att jag nästan fick gömma mig bakom en kudde. Bara att det var så svårt att läsa då. Denna får ni verkligen inte missa, jag har inte läst De kapabla än men får nog prioritera den.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 254
Utgivningsdatum 2023-05-31
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Bandicksson, Marcell (form)
Dimensioner 219 x 145 x 20 mm
Vikt 405 g
SAB Hc.01
ISBN 9789189585133
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🔪🔪🔪

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar