söndag 22 januari 2017

En smakebit på søndag

Söndag och dags för en liten smakebit och idag är det sannerligen inte lätt.
Den här lille killen ville nämligen gosa istället , kliver över datorn och tangenterna. Nu har jag min gamla dator i köket (den jag råkade spilla vin på en gång) och den är inte helt perfekt. När man trycker på Enter gör den < detta tecken. Hehe. Så ser ni det tecknet så vet ni att jag svarat från köksdatorn.
Smakebiten kommer från Frida Nilsson Apstjärnan och handlar om en Gorilla som adopterar en flicka från ett barnhem. Gorillan gillar att läsa och har massor med böcker.

Den bästa boken i världen, det är Oliver Twist av Charles Dickens”, sa hon. ”Vet du varför jag tycker det?”
”Nej.”
”För att den handlar om en krake som bara råkar ut för motgångar och skit. Precis som … Hrm, precis som du är han uppvuxen på ett barnhem. Och alla vill göra livet surt för honom. Men på slutet, då går det bra i alla fall. Så bara för att saker ser illa ut, ska man aldrig tappa modet.”
Ha en skön söndag och mer smakebitar finns här

33 kommentarer :

  1. Jag hade nog gärna haft en kelande katt här, trots besväret ;)

    SvaraRadera
  2. Fina kisse! Få se hur länge vi klarar oss utan katt, fortfarande otroligt tomt utan (avskyr att behöva gillra musfällor t.ex.). Med bara två år emellan gick våra båda bort p.g.a snabbväxande tumörer, de var visserligen 12 och 13 år gamla, men ändå! Tack för smakbiten, den var fin. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mysigt med katt, jag vet inte om jag skulle klara mig utan.

      Radera
  3. verkar trevlig! ska nog läsa detta med äldsta barnbarnet

    SvaraRadera
  4. Hahaha, känner igen det där med gosande katt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Så nydelig pus :-)
    Det er ikke dumt å ha Oliver Twist til sin yndlingsbok. Jeg er veldig glad i Dickens, og kanskje spesielt 1800-tallsromanen der det som oftest går godt :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra bok ja både Oliwer Twist och denna.

      Radera
  6. Vad mysigt med en katt som vill vara med och gosa - skulle inte ha något emot det! Verkar vara en trevlig bok, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är riktigt gosig men tyvärr hittar han på lite dumheter, som att riva på tapeterna.

      Radera
  7. katter verkar gilla tangentbord. eller - rättare sagt - är det så att de inte vill dela uppmärksamheten med tangentbordet. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han vill nog ha uppmärksamhet däremot min andra kisse brukar lägga sig på datorn men hon söker mer värmen.

      Radera
  8. Låter som en sympatisk gorilla som gillar böcker ;-)

    SvaraRadera
  9. Vilken tur hon har som blir adopterad av någon som gillar böcker och en gorilla är nog mjuk att krama också.

    SvaraRadera
  10. Mysigt med katt, men de har sina sidor... ;) Vi har bland annat en Ragdoll som insett vem det är som är morgonpigg och som brukar ge henne mat på morgonen, så varje morgon vid halv sex kommer hon och jamar för att väcka mig. Fungerar inte det, hoppar hon upp i sängen och går omkring runt mitt huvud på kudden. Oftast är det hon som vinner, jag går upp.

    Spännande smakbit, med en annorlunda vinkling på temat, tack så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ragdoll är fina, det skulle jag med vilja ha. Fast nu har jag tre andra godingar. Och varje katt är speciell. Simba. Han kan riva vattenskål om det är slut och det skramlar förfärligt.

      Radera
  11. Mysigt med gosande katt! Tack för smakebiten. Jag hade inte hört talas om boken.

    SvaraRadera
  12. Visade Oliver Twist i en tredjeklass, hade två elever som började gråta för att folk var så elaka...

    SvaraRadera
  13. Det där med smakprover är inte dumt, jag har blivit intresserad av flera böcker när jag sett inlägg som ditt. Och det är ju precis det som är meningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis Anni och detta är en bra och rolig barnbok. Jag läser en del barnböcker för jobbets räkning.

      Radera
  14. En herlig motiverende smakebit, Marie! Tusen takk for den :) Jeg har sett noen av bøkene hennes her i Norge, en serie om ei jente som heter Hedvig (kanskje heter hun noe helt annet på svensk?). Ha en riktig fin uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedvig har jag inte läst än men hon blev nominerad till Augustpriset för Ishavspirater.

      Radera
    2. Å ja, den er jeg nysgjerrig på. Den kom kanskje ut i fjor eller året før der den?

      Radera
  15. Vår katt tycker också alltid att det är läge för gos när vi sitter vid tangentbord..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är för roliga, det värsta är att de hårar ner datorn totalt.

      Radera