onsdag 19 juli 2023

Sigbjörn Mostue - Tyst savann

Efter att ha pensionerat sig från yrket som specialsoldat i en antiterrorism-enhet söker Even Stubberud nu ett nytt liv i Kenya. Han har en önskan om att göra bot för den brutalitet han utövat under sin tidigare karriär genom att utbilda viltvårdare på savannen och därmed bidra till att förhindra den skoningslösa slakten av elefanter och annat djurliv.

Det ska dock visa sig att det är starka krafter som ligger bakom tjuvjakten – med förgreningar till en av världens mäktigaste nationer. Samtidigt kontaktas Stubberud av sin tidigare chef – Elna Husøy, som leder Försvarets underrättelsetjänst – om en allvarlig situation i Norge. Stubberuds liv blir inte enklare när han startar en personlig vendetta i Nairobi, som hotar att kasta in Norge i en diplomatisk mardröm. Det tycks bara finnas en utväg: Even Stubberud måste dö. Hämtat från Modernista

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste Himlen ska gråta blod och tyckte den var så himla bra, men sen fick jag höra att denna var jättedålig. Därför dröjde de ett tag innan jag läste den.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget skildrar handlingen väldigt bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var inga problem med språket.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte inte den var lika bra som första boken, men så dålig är den inte heller.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Even Stubberud var huvudkaraktären och det finns väl egentligen inte så mycket att gilla med honom. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt okej beskrivningar, inte över sig bra men inte dåliga heller.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Det var verkligen ingen typisk deckare.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag tror jag vill det.

Sammanfattning.


Jag har verkligen sett framemot att läsa denna del 2 i serien eftersom jag tyckte ettan var så himla bra. Sen fick jag höra att denna skulle vara dålig och då drog jag mig för att läsa boken. Men till slut blev nyfikenheten för stor. Den är inte lika bra som ettan, men 
den är helt okej, denna handlar en hel del om politik så därför blir den aldrig riktigt så spännande. Den är stundom underhållande och vissa delar är lite spännande och jag skulle absolut kunna tänka mig en del 3.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Even Stubberud (del 2)
Antal sidor 303
Utgivningsdatum 2022-10-11
Förlag Modernista
Översättare Gabriel Setterborg
Originaltitel Taus savanne
Dimensioner 212 x 142 x 25 mm
Vikt 454 g
SAB Hce
ISBN 9789180239271
Min bok är ett recensionsexemplar från Modernista. 🐘🐘🐘

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar